08 februar 2014

Spor av folk

Spor i sorpa.

Hjortefot og venne hans hadde gode kunnskaper om spor. De kunne se (fritt fra fantasien) en del spor og si at her hadde det gått 6 hester og 7 mann en glad dag i mars eller der omkring. De var aldri i tvil om hvem som hadde satt sporene eller hvor mange de hadde vært.

Og selvsagt var det ikke vanskelig for disse ekspertene å kunne si hvor lenge siden sporene var satt.

 


For egen del finner jeg det ikke like enkelt. Å se forskjell på hjort og Hjortefot  klarer jeg, men jeg må innrømme at det ikke alltid er like enkelt å si om det var sau eller rådyr som satte sporene, og for den saks skyld, det blir heller ikke enklere om sporene er ”gamle”. 
Det er jo helst spor etter folk, jeg først og fremst kikker på. Selv om det er mer spennende med elg, hjort og rein, så er slike spor adskillig mer sjeldne.  Og det er ikke ofte sporene etter dyr er ferske.

Så det blir menneskespor jeg går og kikker på.  

Når det gjelder spor i stien, ble det tidligere telling etter systemet  en-to-mange folk. I dag ble det fremgang, med en-to-tre- mange. Det hjelper med erfaring….
Jeg må – motvillig – innrømme å ha tatt feil en del ganger, og trodd at spor foran i stien var etter  to personer, og der det senere ved ankomst til hytta viser seg å være både fire og fem personer som er gått før.  Med andre ord et gått stykke før jeg når Hjortefotnivå.

Det er stor forskjell på hvordan sporene blir satt, alt etter været. I tørt vær, er det mange ganger vanskelig å finne spor i det hele tatt. Etter en del år, klarer jeg å ta hensyn til hvor sporene er satt for å kunne si noe fornuftig om hvor lenge siden det skjedde. I sola tørker sporene fort opp, og de blir nærmest (for meg) umulige å tidsbestemme. I skygge, klarer jeg i hvert fall å vurdere alder sånn noenlunde – det vil si om de er ferske (dagens) eller fra gårsdagen.

I regn er det mulig å si noe om hvor lenge det er siden sporene ble satt ved å se på om sporene er fylt med vann, og om pyttene er grumsete eller ei.

Enklest blir det i snø, her er det ikke vanskelig å se om sporene er fra samme dag eller tidligere. Det er faktisk mulig å si noe om hvor lenge siden de er satt på timebase. Alt avhengig av temperatur og sol. Men selvsagt det er fortsatt enkelt å ta feil.

Men det som jeg er mest overrasket over er at jeg enkelte ganger nokså lettvint slenger ut at her har det gått fire mennesker og de er et stykke foran, men at vi tar innpå,  -  og ha rett.

At jeg er opptatt av spor, sier antakelig noe om hvor ensporet jeg er underveis.

Hva jeg gjør på tur? Ser etter spor fra andre folk….  Jeg har nok blitt litt sær på mine gamle dager.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar