Avslutningen – Sirevåg til Egersund.
Bestyrerinnen har hatt et
tur-prosjekt i 2016 – å gå fra Tungenes til Egersund langs kysten. Ikke på en
gang og langt fra på en dag, men sånn litt etter litt.
Turen (eller turene) ble
planlagt i løpet av vinteren og den første del gikk tidlig på våren. Og bare
for å slå det fast. Det er snakk om en jentetur. Det var svigerinne og
bestyrerinne som tok på tur etter egne planer. Etter som prosjektet ble
avviklet utover sommeren, fikk vi (min svoger og jeg) rapporter fra de
forskjellige avsnittene. Ikke overraskende hadde de hatt noen små problemer
enkelte steder, men de kom alltid fram – til rett sted. Jeg er ikke helt sikker
på om vi hadde vært til hjelp eller bare forkludret det hele, om vi hadde vært
med. Noe vi altså ikke var…
Enkelte av «strekkene» ble
anbefalt som gode turmuligheter ut over vinteren, andre ble vi fortalt at var
best å unngå.
Helt siden i vår, har det
kommet sterke hentydninger om at vi – svoger og jeg, måtte stille opp på
innspurten. Hvor lang den siste turen ville bli, var noe usikkert, og når den
ville gå, var enda mer i det blå. Men at vi burde stille opp var egentlig ikke
åpent for diskusjon…
Tiden var inne for siste del av
opplegget – det manglet bare å gå fra Sirevåg til Egersund. Kunne søndag passe?
Vi avtalte å ta toget fra Klepp
til Sirevåg 09:22 på søndagsmorgen. Noe som medførte at vi måtte opp omtrent
med dagslyset.
Bestyrerinne, svigerinne,
svoger, og jeg nådde toget med god margin.
La oss si det slik, det var
ikke trengsel på toget, og ingen andre, med eller ute sekk og turklær, gikk av
toget på Sirevåg. Vi kom oss avgårde langs veien det første stykket. Og inn på
småveier mot Sørskog.
Det blåste, og endelig kom noe
av reserveutstyret i sekken i bruk. Jeg måtte finne fram et par med vanter.
Bestyrerinnen fikk reservevantene i buksa, og svigerinne fikk paret i sekken.
Vi gikk på god sti mot
Vatnamot. Som er en tidligere stasjon på sørlandsbanen – og på Jærbanen i gamle
dager. Den store attraksjonen på Vatnamot var doen. Nå til nedfalls, men på
femtitallet i bruk – av en trengende kong Haakon, som var på vei til Stavanger.
Kongedoen måtte vi selvsagt ta bilde av.
Fra doen bar det ut i terrenget,
og det uten kart. Jeg tror nok vi hadde unngått litt tråkking i myr om kartet
hadde vært med.
Vi kom omsider til Hellvik. Her
ble det et par kilometer langs riksvei 44 før vi kunne ta fatt på den enkle og
litt kjedelige turen langs gamle jærbanens rute. Nå var ikke veien – for det kan ikke kalles
sti når den kan brukes med barnevogn – uten noen små utfordringer. Der sørlandsbanen
gikk på samme plass som gamle jærbanen, var d et anlagt vei over – og under –
dagens jernbane.
Strekket mellom Hellvik og
Egersund er omtrent 8 kilometer. For oss
som er vant til å bruke beina, er det selvsagt ingen stor utfordring. Det tok ikke mye over halv annen time før vi var
på jernbanestasjonen i Egersund. Vi hadde omtrent bare tid til å kjøpe billetter
før vi måtte gå ut til toget. Og hvor vi
møtte samme konduktør som hadde ønsket oss god tur i Sirevåg 4 og en halv time
tidligere.
Det ble ingen stor feiring da
bestyrerinne og svigerinne gikk i mål. En mann til å ta bølgen er liksom ikke
nok. Og det ble ingen middag i Egersund. Feiringen av turen får vi ta en annen
gang.
Men kjekt var det å få være med
på siste del. Takk for turen.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar