Alene rundt Engjavatnet.
Det var ikke så lenge siden jeg hadde gått fra Sælandsskogen og rundt Engjavatnet, men da broderen foreslo å gå et stykke sammen på den turen, var det enkelt å bli med. Broderen har nok ikke samme grunnlag som meg og synes at rundturen på 7-8 kilometer er godt nok.For min del blir det litt kort, og jeg legger derfor inn en runde rundt Engjavatnet i tillegg. Det gjøt min tur litt lengre, men likevel omtrent uten flere bakker enn den opp mot Vindskaret. Min tur blir på litt over ti kilometer.
Det var meldt sol, og temperaturen ville være grei for tur, men ikke mer enn 15 grader. Det ville ikke blåse, og det er så pass lenge siden det har regnet at bakken ville være tørr. Det var greie forhold for en tur.Vi ble enige om å møtes på parkeringsplassen. Da vi kom dit, var det alt en god del biler. Vi møtte to jenter som hadde ligget i telt bare et lite stykke fra bilen – borte ved vannet. En flott plass for telt, men det er ikke en lang tur.
Som vanlig tok vi oppover mot Stølsletta og Vindskaret. Jeg tok det ganske rolig oppover, og selv om broderen nok kunne gått fortere, mente han at det likevel var rette farten for å unngå for lang restitusjons tid. Han ville jo helt på flere turer, uten å vente for lenge.Det er sommer og stiene gror ganske fort igjen. Det var bare så vidt «snarveien» nedover mor Moldtjørn var synlig. Vi sparer antakelig minst 55 sekunder på å gå den i stede for «veien» nedover. Det er viktig – selvsagt.
Det var andre ved Bjødnali. Vi, det vil si broderen, måtte selvsagt opp å ta et bilde av treet, og det ble en pause på steingarden, før vi fortsatte veien mot Sjelset og Skogen. Broderen setter pris på en stopp, og det er jo hyggelig med en liten pause.Det er nøkkelroser i Bjødnalivatnet. Først bare gule, så hvite og helt tilslutt en samling med både hvite og gule blomster. Slik har det vært i nok så mange år. Det er jo flotte blomster, og det ble også tatt bilder av de.
Ved porten mot Skogen tok broderen opp bakken mot Sjelset, mens jeg fortsatte innover mot Skogen. De siste gangene jeg har gått her, har jeg ikke sett spor etter høylandsfeet som vanligvis har holdt til ved Skogen.Det var heller ikke denne gang spor av dyr der, men over Skogsånå og videre langs Engjamyra, var det fullt av spor av dyr. Antakelig ungdyr, men jeg så ikke snurten av noen. Denne dagen var de antakelig oppe på sletta ved «den søta hålå». Det ble ingen tur om Brusanuten...
Jeg kom greit opp til Jærbuskaret og videre ned til Sjelset. De to kilometerne videre tilbake til parkeringsplassen, er jo litt kjedelig, men det er egentlig ganske flott å gå langs ånå. Med god sti og vei, går det i hvert fall kjapt.Det ble 14.000 skritt denne dagen, og jeg brukte litt over to og en halv time på turen, som er så vidt 10 kilometer. Det var kjekt å være på tur med broderen igjen.