Det er ikke mye folk der jeg går.
Igjen var det en av de dagene med krav om at jeg måtte stille hjemme tidlig. Det var snakk om selskap på kvelden, og det krevde litt reisetid. Det kunne derfor ikke bli noen langtur denne dagen. Jeg satset på en kjapp tur fra Gramstad.Det var ikke så lenge siden jeg hadde gått til Fjogstadnuten, Resasteinen, Skjørestadfjellet og til Skaret, for så å ta med Dalsnuten. Det kan jo passe å ta med Øvre Eikenuten i tillegg, men jeg var usikker på om det ville være greit.
Jeg fikk gjort meg klar til tur ganske fort den morgenen, og lå alt fra start en halv time foran programmet. Med tett trafikk tok det litt lengre tid enn vanlig å komme inn til parkeringsplassen ved Gramstad.Der var det alt en god del biler, og folk på vei mot Dalsnuten, men også oppover bakken mot Fjogstadnuten. Et par, noen få år yngre enn meg, holdt litt større fart enn meg i kneikene oppover, men på flaten gikk vi omtrent like fort. Jeg tror ikke de anstrengte seg for å holde farten oppe.
Så snart jeg tok fatt på stien fra Svarthålsleitet bort mot Sørdalsleitet og videre mot Resasteinen, var det tomt for folk. Det var ikke et menneske å se i bakken oppover mot Resasteinen og videre mot Flyvraket heller.Først nedover mot Skaret på nordsiden så jeg spor – antakelig en elg denne gang også. Folk var ikke å se – eller høre. Det skulle i utgangspunktet være en tørr dag, og det kom sol etter hvert. Det var i tillegg ganske bra temperatur. Det minnet om sommertur, men det blåste ganske kraftig.
Marka og myrsøkkene var imidlertid våte, og i bakkene nedover måtte jeg sjekke hvor jeg satte beina. Denne dagen gikk det greit – uten sklispor i sorpa nedover. Igjen burde jeg takke gjengen fra Sandnes som har lagt ned mye arbeid i ganglemmer fra Skaret, rundt Skreppå og bort til Sørdalsleitet.Over Løemyr og bort til Svarthålsmyra, kunne jeg se folk på toppen av Dalsnuten. Jeg var i tvil om jeg skulle ta stien over Kjørkerindå og bort til stien mellom Dale og Dalsnuten. Det er omtrent like greit å gå ned til Kvitemyr å ta opp den vanlige stien mot toppen.
Det er i hver fall mindre folk over Kyrkerindå, så det ble den veien denne dagen også. Denne gang kom jeg opp trappene på nordsiden og til marka, uten å ta meg helt ut. Med noen rolige steg i bakken oppover på¨sørsiden kom jeg omtrent til toppen uten å bli skikkelig andpusten.Alt i det jeg kom opp over skogen, kunne jeg kjenne vinden. Den var sterkere enn det som var meldt. Jeg antar at i kastene var vinden opp mot 16-17 m/sek. Den var så pass kraftig at jeg måtte passe på å ikke miste balansen. Alle folkene på toppen satt i le av varden.
Nedover trappene på sørsiden, ble det til at jeg tok stien mot Øvre Eikenuten. Det er ikke mer enn omtrent 700 meter og noen høydemeter ekstra å gå om Øvre Eikenuten i stede for å ta strake veien mot Gramstad.Det ble de vanlige 15.000 skrittene denne dagen også. Jeg brukte omtrent to og en halv time på turen som var omtrent ti kilometer.