04 mai 2024

Sommertur i sjøkanten

Fra Bore til Sele havn.

Høytrykket over oss, gir godt vær, men senteret er så pass langt vekke at det er sterk vind. Så pass sterk vind at jeg tror det ville være problemer i høyden. Yr mente det kunne komme opp i 24 m/sek i kastene, og det er ikke noe morsomt med stup til venstre.

Nå var ikke planen å gå noen langtur denne dagen. Snarere tvert i mot. Jeg hadde sett for meg en heller rolig og kort tur. 6-7 kilometer og maks to timer. Det er egentlig ikke slike turer jeg tar med i loggen.

Den vanligste kjappe turen, er fra Sele til Hellestø og retur. 7-8 kilometer og siden det er flattgi går på god sti eller flate standen, så tar det under en og en halv time.

Denne dagen tenkte jeg å starte fra Bore å gå sørover. Innenfor stranden er det virkelig flott å gå. Det er godt underlag og ikke helt flatt, men med bare noen småhumper bortover.

Det skulle være sol, og det var ikke snakk om nedbør. Vinden skulle være opp mot 6-7 m/sek, men det burde ikke hindre tur. Jeg bestemte meg for å ta ned til stranden, og så fikk jeg se hvor langt jeg kom.

Det var andre som også ville på tur i det flotte været. Jeg så ingen som badet, selv om temperaturen var opp mot 20 grader. Vannet var antakelig mer en 10 grader.

Med vinden bakfra og sola i ansiktet ble det en flott tur sørover. Bøndene er i gang, og det var nypløyde åkrer og det luktet gjødsel. En av markene var dekket av hestehov. Marka var helt gul. Egentlig et flott syn.

Halvveis mellom Bore og Reve havn, kunne jeg se havna bare et par kilometer lengre sør. Det ville være litt ergerlig å ikke ta en lengre tur i så fint vær. Det ble selvsagt til at jeg fortsatte videre sørover.

Vinden sto fra øst, og havet utenfor lå litt i le. Denne dagen var det omtrent flatt hav. Nesten ikke en bølge å se, selv helt inne ved land, der bølgene ofte bryter. Uten bølger var det heller ingen som prøvde å surfe. Fuglene fikk ha sjøkanten i fred.

Ved havna var det en kar som holdt på å laste opp saker i bilen. Han hadde nettopp kommet inn til havna, og jeg lurte på om han hadde «fått» noe. Joda, i bilen hadde han en kasse med krabber. Dagens fangst skulle kokes senere.

Det ble litt mer strevsomt å komme tilbake til bilen. Vinden hadde frisket på og jeg fikk den rett i mot. Selv en vind på 11-12 m/sek kjennes, og det blir litt tyngre.

Jeg møtte fler på vei tilbake, og sanddynene var det folk som lå og solte seg. I le for vinden var det sikkert rene syden-temperatur.

Det ble en tur på omtrent ti kilometer og det tok meg nesten to timer denne dagen. Litt mer enn jeg hadde sett for meg, men det var likevel kjekt å være på tur i skikkelige sommer klær.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar