12 juni 2024

En vanlig tur fra Tovdalsveien til Steinkjerringå og tilbake.

Vinter tur tidlig i juni.

Værmeldingen for denne dagen var ikke slik jeg kunne ønske den. Det var snakk om regn og lave temperaturer. Nesten vinter slik den ofte er å Jæren, med regn og rundt 8 grader.

Vi er i juni, og etter en mai med sommer og sol, kan det virke som om sommeren alt er over. Nå må det jo bli tur, selv om været ikke bra. Selv med regn, så er det mulig å ta en tur. Siden jeg kan ta ut når jeg vil, blir det likevel ikke så mange våte turer lengre.

Den dårlige væremeldingen gjør at jeg ønsker en ikke for lang tur. Gjerne en av de vanlige turene, men nå har jeg nok så ofte gått fra Gramstad og Sælandsskogen, så det kunne godt være en tur jeg ikke har brukt på en stund.

Etter litt fundering, kom jeg på at det var en noen måneder siden jeg hadde gått en runde vanlig på Høgjæren. Sist ble det en runde mot Vandavatnet, en runde jeg ikke tar uten at det er skikkelig tørt i bakken. Det er noen myrhull på den turen.

Med start fra parkeringsplassen ved Tovdalsveien, er det mulig å ta litt forskjellige turer. Rett opp og ned til Steinkjerringå, og samme vei tilbake. Noe som er ca en mil og går på to timer. Ned til Steinkjerringå, men om Holmavatn på tilbakeveien. Noe som er 12-13 kilometer og som minst tar 2 1/2 time, og den litt lengre turen om Holmavatn begge veier til Steinkjerringå. Det blir en tre timers tur og 15 kilometer.

Denne dagen bestemte jeg meg for å ta til Steinkjerringå over Synesvarden og så se hvordan formen er der nede før jeg bestemte meg for hvor tilbaketuren skulle gå.

Det var ingen andre biler på parkeringsplassen ved Tovdalsveien. Det var derimot vind og langt under de 8 gradene jeg så på vårt termometer uten for kjøkkenvinduet den morgenen.

Det var nesten vinterlig, og jeg hadde på capsen ikke så mye for skyggen, men for å holde hodet varmt. I tillegg fant jeg fram et tynt par med hanske og brukte disse til jeg fikk opp dampen.

Det gikk merkelig lett opp de første bakken, og jeg lurte på om formen hadde forbedret seg betraktelig den siste tide. Jeg hadde bare en lett sekk på ryggen. Denne dagen var det nesten ingen ting med, bare en lett jakke og litt «ekstrautstyr» og en liten flaske saft.

Selv om sekken muligens var et par kilo lettere enn «vanlig», så skal det noen ganger ikke mye til før det slår ut på farten og hvor lett det går.

Det var ikke folk på Synesvarden, og først helt nede ved Steinkjerringå dukket det opp andre på tur. Det var en del folk mellom Steinkjerringå og Holmavatn, men etter det ble det igjen en tur uten å se andre.

Ved Steinkjerringå var jeg ikke mye i tvil om det måtte bli en litt lengre tur enn den kjappe rett tilbake, og gikk mot Holmavatn. Det er noen bakker fra Holmavatn mot Synesvarden, men selv disse gikk greit, og uten at jeg kom helt opp i puls.

Det hadde vært en «tørr» tur til jeg var på vei tilbake og mot Synesvarden. Det gikk svarte regnskyer både sør og nord for meg på vei nedover, men uten at jeg fikk regn på meg.

Med vinden nesten i ryggen, kom det skikkelig svarte skyer inn over bakfra. Jeg lurte på når jeg måtte hive å jakken. Det ble et kappløp med regnet mot bilen. Ikke mange minutter etter at jeg hadde skiftet sko og fått på tørr bluse, - og satt meg inn i bilen, kom regnet. Skikkelig slagregn, så det slo i bakken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar