12 juli 2024

På tur til Blåfjellenden med rypemor langs stien.

En virkelig flott morgen og tur tilbake.

Bestyrerinnen mente jeg måtte pakke sekken og komme meg avgårde, om jeg skulle få en tur inn til Blåfjellenden i litt bra vær. Værmeldingen for resten av uka var dårlig, med mye regn.

Det hadde vært greiere med en tur litt senere i uka, man når både Bestyrerinnen og Yr er på lag, så er det bar å komme seg avgårde. Jeg hadde ikkeplaner om å gjøre noe spesielt inne på hytta, men det hender jeg finner noe som burde vært gjort.

En liten sjekk på nettet, viste at jeg ikke ville bli alene på hytta natt til tirsdag. Vanligvis er det få folk som tar ut på tur helt i begynnelsen av uka, men muligens værmeldingen fikk andre også på tur.

På parkeringsplassen tok jeg på både mellomlag og jakke. Det småregnet. Ikke langt oppe i bakken ble det opphold, og selv om temperaturen ikke var høy, så ble det for varmt med jakke og mellomlag.

Det kom folk i mot. De hadde overnattet på hytta og de første jeg møtte var omtrent ferdig med turen tilbake. Vi sto og snakket litt sammen – på vått fjell. En av de jeg snakket med skled nedover berget. Så glatte sko ville ikke jeg gått med. Jeg er glad for at mine ALFA Impact henger på vått fjell.

Innover heia var det greit med bare ullblusen, men oppe i høyden, måtte jakken på. Det var egentlig vinden som gjorde det kaldt.

Ett lite stykke før Saftbekken halvveis innover mot Blåfjellenden, hoppet rypemor med kyllinger over stien et lite stykke foran meg. Rypemor ville selvsagt beskytte kyllingene og hadde en «opptreden» foran beina mine Hun gikk og slepte vingene etter seg omtrent som om hun var skadet – vekk fra ungene. Jeg har sett slik skuespill før, men ikke så ofte.

Jeg var langt fra alene på hyttene. Det kom 16 andre denne kvelden. Selv om det antakelig er mange som alt har ferie, og gjerne vil på fjellet, så er det ikke vanlig å treffe så mange folk på en mandagskveld i juli.

Det ble mørkt den natten. Skyene hang lavt, men ut på morgenen ble det klart, og da jeg var ute en tur i tretiden, viste termometeret fire grader.

Morgenen kunne knapt være bedre. Temperaturen steg raskt i sola, og da jeg startet å jobbe, måtte jeg hive av blusen. Det ble varmt. Det ble et par timer med jobbing og en lang pause før jeg tok avgårde mot Hunnedalen i tretiden på dagen.

Innover hadde vært langbukse og jakke. Tilbaketuren ble adskillig varmere. Opp bakken i sola, og uten vind, ble det hett. Oppe i høyden og med litt vind i mot ble det litt kaldt, men hele turen gikk i et lett sommerantrekk. Lett treningsbukse og kortarmet ullbluse. En kjekk tur i flott vær.

Det ble ikke stopp for bading denne dagen. Da jeg kom ned til Fossebekken, kom det skyer fra sør, og det ble kaldere.

Nesten nede ved parkeringsplassen kunne jeg igjen se gravemaskin og utstyr på tomta til den nye hytta til STF. Det ser ut til at de bygger en stor hytte.

Både turen inn og turen tilbake gikk på omtrent to og en halv time. Det ser ut som om dette er standardtiden etter hvert. Jeg får nok bare finne meg i at ting tar tid.