31 august 2024

Tur til Blåfjellenden helt i slutten av august.

En flott tur selv med skikkelig regn på tilbaketuren.

Det er ikke alltid være lett å finne to dager med noenlunde bra vær for en tur inn til Blåfjellenden. Denne uka ville det være bra vær på onsdag, men mer usikkert på torsdag. Det ville antakelig regne litt den dagen, men med opphold inne i mellom. Yr mente det ville lyne og tordne midt på dagen. Jeg planla å gå sent på dagen tilbake.

Det var andre på tur. Det satt en hel gjeng – en skoleklasse, som hadde kommet ned etter en natt i lavo. De hadde også hatt en natt på Sandvatn. De satte pris på å få dele noen flasker pepsi.

De mente Fossebekken hadde gått stor, og hadde måttet gå litt rundt for å komme over. Da jeg kom til Fossebekken var den lavere enn hva den har vært den siste tiden, og jeg gikk ganske som normalt.

Før jeg kom til Fossebekken, måtte jeg forbi Tangane, og gjerdet som holder sauene oppe i heia. Det dårlige været hadde fått mange sauer til å samles her. De var tydelig lei av regn og vind – som meg.

Innover var det forholdsvis tørt. Det hadde regnet tidligere, men sola som tittet gjennom tørket ut stien. De dype sorpehullene var fortsatt våte.

Det var i løpet av uka blitt mye mer brune og mørke farger. Høsten har kommet, og det viser godt på bjørkene som nå har gule blader. Nå mener yr vi vil få varmere og bedre vær noen dager, så det kan bli en smak av sommer senere.

Nede ved hytta var jeg alene. Det var så pass kaldt inne at jeg fyrte opp i ovnen. Noen hadde latt vinduer stå oppe, og med gjennomtrekk ble det kaldt.

Ute kom sola gjennom skydekket av og til og det ble varmt i sola, om jeg bare holdt meg inne ved døra i le for trekken. Jeg fikk en stund for meg selv, til og med uten blusen. Brunfargen trengte litt fornying.

Det er virkelig kjekt å sitte i sola på trammen til annekset, med varm te og skoleboller. Jeg tok meg god tid til å nyte varmen og utsikten – og ikke minst roen. Det trakk over etterhvert, og jeg måtte trekke inn. Til hytta som var blitt varm. Det er jo også noe eget med varme fra bjørkeved...

Litt ut på ettermiddagen kom det et par fra Langavatn. De hadde brukt lang tid på turen, og det gikk ikke fort den siste bakken opp til annekset. Jeg hadde klar kaffe og litt å spise. Vi fikk en virkelig hyggelig stund utenfor hytta , med prat og historier.

Temperaturen var bra på turen innover, og nede ved hytta minnet det om sommer. I løpet av natta trakk det over og det ble kaldere. Litt ut på dagen kom regnet. Yr mente det ville bli bedre vær på ettermiddagen, så jeg tok ikke ut før rundt tre på ettermiddagen.

Så feil kan man ta. Det var opphold omtrent til jeg kom opp bakken, men etter det ble det mye regn. Det ble til og med skikkelig slagregn et par ganger. Det regnet så det slo i bakken og det bråkte skikkelig når de tunge dråpene traff hetta.

I dårlig vær tar det lengre tid å gå turen tilbake til Hunnedalen. Jeg går forsiktig når det blir skikkelig vått. Det er sleipt i sorpa og grusen kan lett gi etter. Jeg holdt på å havne på rompa ned en liten skrent.

Selv en tur i regn tar jo slitt, og det var nærmest opphold da jeg kom til bilen. Hjemme var det sol og blå himmel....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar