18 desember 2011

Tur rundt Lifjell for å hente kristtorn. Søndag 18. desember 2011





Fra morgenen av så det ut som om det skulle være mulig å komme rundt Lifjell, Dagseddelen lød på å skaffe kristtorn og mose til juledekorasjonene. På veien innover mot Sandnes var det glatt, og på parkeringsplassen på Dale var det glasert. Jeg tok likevel turen utover for å se om det ikke var mulig å komme til Einerneset. I skogen var det helt greit, men noen plasser på berget var det glatt. Det ble å gå forsiktig, og jeg brukte lang tid.  Et par plasser var det is, uten at det egentlig viste. Litt skummelt.

Jeg plukket med meg noe kristtorn, og fortsatte. I skogen ved bekken traff jeg en kar som sa at det var greit over toppen. Det var i hvert fall greit opp bakken....

Det var nesten ikke snø/is i skogen og henget, men oppe over skogkanten ble det "spinnglatt" på berget. Det ble å gå ute i marka. Det tok tid.

Jeg traff en kar rett under toppen, og han var helt enig i at det bare var å ta det med ro. Litt nedenfor henget i bakken mot Dalevann, inne i skogen ble det greit å gå. Da var det bare litt is rundt Dalevann.

Jeg traff  - tok igjen - et par i bakken under demningen. Han husket meg fra Blåfjellenden 50.års dagen.

Det var en del biler nede.  Brukte 3,5 timer totalt. Fint vær med noen få grader over null nede. Sol, og nesten ikke vind.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar