03 juli 2023

En sommertur uten regn til Blåfjellenden

Alt helt som vanlig - en flott tur.

Det ble mange oppslag på YR før denne ukas tur til Blåfjellenden. Værmeldingen var full av regn og vind og det er etterhvert «dårlig» turvær for meg. Som pensjonist velger jeg å gå tur de dagene været skikker seg.

Tidligere, da jeg sjekket YR, var det regn hver dag. Etterhvert kom YR på bedre tanker, og det ble et lysglimt både fredag og lørdag. Det så ut som om det ville være mulig å komme inn til hytta, om jeg startet tidlig på fredag og enda tidligere på lørdagen.

Nå er det ikke vanskelig å starte tidlig. Det er enkelt å pakke sekken, og jeg har god kontroll på mat og drikke som skal være med. Jeg kom meg avgårde ikke mye over ti. Da mente YR at det ville være «nesten» opphold til jeg kom inn i et-to tiden.

Siden YR varslet mulighet for regn, hadde jeg på Gore-tex buksa og den «tunge» jakken med i sekken. Det var litt kaldt da jeg startet, i bare en kortarmet ullbluse. Det ble varmt nok oppover de første bakkene.

Det var spor innover. Andre var også på tur denne dagen, og ikke lenge etter jeg hadde startet, gikk jeg på et par fra Nederland. De var begeistret for naturen, men det var tungt.

Det var fortsatt spor, eter at jeg hadde passert de to først. Et ungt tysk par ville ligge i telt inne ved Blåfjellenden. De fant en tørr plass, men så kom regnet.

Snøen er omtrent forsvunnet. Det er noen små fenner igjen enkelte plasser. Det var ikke nødvendig å tråkke på snø på veien inn. Den turen gikk i juni, og det er sjeldent at snøen forsvinner så tidlig. Det ble fort sommer i år.

På tross av spådommer om regn i bøtter og spann, fikk jeg en tørr tur innover denne gangen. Så heldige var ikke de andre som også kom inn til Blåfjellenden senere på kvelden - og natta. Den siste som kom til hytta denne dagen, kom i tolvtiden.

Det ble en kjekk kveld på Blåfjellenden, som vanlig. God «drøs» med andre gjester, og tidlig i seng. Jeg hadde planlagt å gå tidlig for å unngå regn på tilbaketuren.

Morgenen kom med bedre vær enn jeg hadde ventet. Jeg fikk gjort rent og vasket gulvet før andre hadde stått opp. Det var bare å gjøre seg klar til å gå. Likevel gikk det en time før jeg kom meg avgårde. Været var fortsatt bra med sol inne i mellom, og det virket ikke som om det skulle komme nedbør med det første.

Mørke skyer kom veltende fra sør og da jeg endelig kom meg avgårde, vurderte jeg å ta på jakken.. Nå er bakken opp ganske lang og bratt. Det ville bli varmt uansett, og det tar ikke lang tid å få på jakken.

Det var fortsatt sol og skyer da jeg kom opp i høyden. Fortsatt var det mørke skyer i sør, og slik ble det hele turen over mot Hunnedalen. Egentlig var det bra vær, mer sol en skyer og behagelig temperatur.

Hadde jeg bare latt være å bekymre meg for om det - muligens – skulle komme regn, hadde det vært en skikkelig flott tur. Omtrent halvveis kunne jeg se sørover, og det var ikke antydning til regn. Det ble en skikkelig grei tur etter det.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar