01 september 2021

Strandvandring 2021 – siste del.

Sammen med en gjeng fra lokale Frivillighetssentraler.

Bestyrerinnen er aktiv i Klepp Frivillighetssentral, både med korte lokale turer og også som turleder for litt lengre turer.

Sola, Klepp og Hå Frivillighetssentral har laget en strandmarsj som skal gå fra Brusand til Tungenes. Klepp har hatt ansvaret for turene fra kommunegrensen med Hå ved Skeie og til Hellestø.

Jeg burde selvsagt har gjort en innsats jeg også, men hei og sommer er for meg en skikkelig flott kombinasjon som lokker mer en sol og strand, Selv om det er tur det gjelder.

Plutselig var foten i ulage igjen. Det gjorde vondt, og det ble noen dager uten tur. Først etter tre dager ble det en forsiktig tur rundt Gruda for å se om foten var såpass i godlaget at det igjen var mulig med litt lengre turer – i godværet vi har hatt og fortsatt har.

Siste del av strandvandringen 2021 i Klepp skulle gå fra Bore til Hellestø, med overlevering av flagg og ansvar for videre turer til sola på grensen mellom kommunene.

Siden jeg på grunn av foten ikke var klar for heiatur – på tross av virkelig flott turvær, ble sterkt oppfordret av Bestyrerinnen å delta på siste utflukt fra Klepp mot Sola.

Nå hadde det gått greit rundt Gruda, men Bestyrerinnen planla å gå både frem og tilbake – Bore til Hellestø og retur. Padde flatt, men deler av turen ville gå i løs sand. Som kan være tungt nok.

Etter nøye overveielse – jeg klarte med andre ord ikke helt å bestemme meg – ble det til at jeg ville være med på turen. Både frem og tilbake – omtrent 12-12 kilometer. Var nå det lurt med foten i ulage?

Vi var 26 stykker som møtte opp på parkeringsplassen ved Borestranden. Det var flott vær og omtrent 15 grader, men det blåste. Det blåser alltid på Jæren.

Hel gjengen satte kursen mot Elvenes og brua over Figgjoelva. Hengebru som ikke er helt enkel å komme over uten å gå i sikk sakk.

Ved Tangarstø/sele havn ble det stopp og vi fikk en orientering om fyret på Feistein, gravhaugene ved Tangarstø og Stjerna litt lengre mot Hellestø. Det er alltid kjekt å høre om fortidsminnene fra fagfolk.

Ett stykke lenger mot Hellestø kom vi ut på flate stranden. Og fikk vinden midt i mot. Det blåste opp mot liten kuling, og sjøen gikk hvit. Likevel kom vi oss til Hellestø. Målet for noen. En del andre og meg, var bare halvveis.

Bestyrerinnen hadde dannet baktropp på turen, mens jeg var i front. Vi karte på en eller annen måte å gå forbi hverandre, og jeg fikk gå alene sørover.

Med vinden i ryggen, og med sola i ansiktet ble det en flott tur tilbake. Siden jeg ikke skulle holde følge med noen andre ble det også til at jeg satte opp farten og gikk på. Jeg klarte å holde farten opp til jeg så bilen på Bore.

Uten klokke, er jeg ikke sikker på hvor fort de 6 kilometerne gikk, men jeg var skikkelig svett og kunne kjenne under fotbladene at jeg hadde vært på farten en stund. Likevel en skikkelig flott tur. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar