12 juli 2022

På nye stier fra Fjogstad.

Søndagstur og som vanlig møtte vi mange hyggelige folk.

Bestyrerinnen ville på tur. En søndagstur, som så mange andre. Nå gjelder det ikke alltid å gå så lang eller bratt, når hun er med, men det blir ofte en bakke og to i løpet av de to timene søndagsturen vanligvis varer.

Bestyrerinnen mente vi fikk ta en tur fra Fjogstad over Fjogstadnuten og opp til Resasteinen og så tilbake til bilene via «Skaret». Det er ingen lang tur. Snarere tvert i mot, selv om det går godt over en time.

For meg ville den ture passe bra, men jeg hadde planer om å gå litt nye veier. Jeg hadde tidligere sett et skilt som viste vei mot Resasteinen og «Skaret» fra stien mellom Kvitemyr/Revholen og Fjogstadnuten. En nymerket sti må jo prøves.

Det var i tillegg en sti opp på berget på Skjørestadsiden over Jupemyr – mellom flyvraket og Skogsveien som går mellom Skjørestad og Dalevatn, som jeg ikke helt hadde funnet ut av da jeg var der sist.

Det er alltid mye folk på Gramstad, på en god søndag. Parkeringsplassen var omtrent full, men vi tok videre opp over mot Fjogstad og parkeringsplassen der. Bare for å gå en kilometer tilbake, og så ta stien mot Fjogstadnuten.

Etter å ha passert Fjogstadnuten gikk vi videre og bort til det nye skiltet, som viste stien mot Resasteinen. Den nye stien gikk over Svarthålsleide, over Løemyr og videre opp Sørdalsbakken og til den vanlige stien mot Resasteinen.

Det var ganske fuktig enkelte plasser, og det var lagt ut ganglemmer over Løemyr. Den stien som vi tidligere hadde fulgt, litt mer mot øst, var mye «tørrere» og enklere å følge, men merkingen gjør vell at det er den nye stien som kommer til å bli brukt.

Det var folk ved Resasteinen, og som vanlig kom vi i prat. Vi har truffet mange kjekke folk på våre turer, og folk flest har ikke noe i mot en liten prat.

Jeg fant stien oppe på bare fjellet. Det var varder som viste vei helt til det lille skaret over skogsveien fra Skjørestad.

Vi fulgte denne til den «vanlige» stien ned fra Skjørestadfjeller på østsiden og så den vanlige «veien» over Fjogstadskaret til «Skardet» og begynnelsen av Skaraveien.

I det vi startet mot veien kom det en dame nedover lia på den nye stien fra Resasteinen og Sørdalsleide. Hun kunne fortelle at stien var godt merkede og at det var noen våte partier der også.

Vi tok følge med hun vi traff, og det viste seg at hun bodde i nærheten av Skjørestad og kjente området. Hun kunne fortelle at Skaramannen hadde bodd oppe i bakken, men at det ikke viste noe igjen av huset. Nå vet ikke jeg hvem Skaramannen var, men jeg finner nok noen som har kunnskaper om dette.

Igjen fikk vi en skikkelig hyggelig prat, med folk vi aldri hadde truffet før. Både bestyrerinne og jeg synes slikt er kjekt og gir innhold til en ellers vanlig søndagstur.

Det tar tid å prate med fol. Turen ble på over to timer men ikke mer en omtrent 7 kilometer. Likevel var det en flott og kjekk søndagstur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar