14 desember 2022

Fra Hellestø til Fuglingene - "bare" 15 kilometer.

Nok en strandtur.

Etter å ha tatt turen fra Bore til Orre og retur, en tur på omtrent 20 kilometer, så gikk jeg den vanlige turen fra Hå til Varhaug med retur. Også det en tur på opp mot 20 kilometer.

Siden det fortsatt var både is og snø, var valget for neste tur ikke spesielt vanskelig. Det måtte bli en strandtur, men hvor, og ikke minst hvor lang.

For en god stund siden, snakket jeg med noen folk på Borestranden. De gikk fra Hellestø til Fuglingene – og tilbake. Nettopp Fuglingene ment jeg var halv-veis mellom Hellestø og Orre, med andre ord var den turen også opp mot 20 kilometer.

Det var kanskje på tide å finne ut hvor lang den turen egentlig var. Den ville jo uansett gå på kjente stier, eller mer korrekt kjente strender. Det kunne passe å starte fra Hellestø denne dagen, og å prøve å gå denne turen.

Et par kuldegrader og litt trekk, burde jo ikke være noe hinder for tur, men det var likevel kaldt da jeg gikk ut av bilen på Hellestø. Skikkelig vinter.

Fordelen var jeg selvsagt at stranden var fast og fin å gå på. Det gikk greit sørover fra Hellestø – en stund. Stormene tidligere hadde gjort flere strekk med stein og grus til sandstrand. Det var mulig å gå helt i sjøkanten i stedet for oppe i sand-dynene, og det er kjappere.

Oppe på veien rett før sjøhusene ved Sele havn, kom overraskelsen. Det var is under det tynne laget med rim og snø. Jeg hadde ikke kjent noe på stranden – med naturlig sandstrøing. Det ble ikke samme farten som nede på stranden...

Det var også andre på tur denne dagen. Det var spesielt mange på Hellestøstranden. Det var egentlig ikke så rart. En flott lørdag, med sol og blå himmel burde få folk på tur.

Det hadde – som vanlig – ikke tatt lang tid før jeg gikk meg varm, selv om jeg bare gikk i ullbluse og vindfleece, men jeg hadde fortsatt jakken lukket og vanter på hendene. De andre jeg så, var enda mer «innelukket», med skjerf og lue, og tunge ytterjakker.

Bore stranden er lang, og selv om det er skikkelig flott med sol, strand og hav, så gikk det likevel ikke lenge før det hele ble litt kjedelig. Jeg begynte å sjekke opp turen jeg tok sikte på denne dagen.

20 kilometer syntes å være litt i overkant, etter en oppsummering. 3 kilometer til Sele, og tre kilometer på Bore stranden, og ikke mer enn 2 kilometer i mellom. Sannsynligvis helst bare 1,5 kilometer. Tur-retur ville det ikke bli mer enn femten kilometer.

Det ga meg litt å tenke på og det gjorde at jeg syntes turen på Borestranden gikk kjapt. Jeg hadde egentlig planlagt en pause ved Fuglingene, men det ble til at jeg fortsatte. Uten klokke, kan jeg ikke være sikker, men jeg mente jeg ikke hadde vært med en en god time på beina.

Fra Fuglingene tok jeg stien på innsiden av sanddynene tilbake mot Bore. Det gikk greit, men også her var det is underst. Det ble til at jeg gikk på utsiden av stien.

På veien mellom Bore og Elvenes, ble jeg tatt igjen av to karer som var ute på en løpetur. Kjentfolk, og det ble selvsagt en liten stopp og en prat. Jeg traff karene igjen en gang til. De på vei sørover og jeg på vei nordover mot bilen.

De snakket om at de hadde vært på Solastranden, eller muligens en tur til Randaberg – på 15 minutter, men hadde uansett hadde de fått en fin tur nordover mot Hellestø. De sprang virkelig en god del fortere enn jeg gikk.

Ved bilen kunne jeg se at det ikke hadde gått stort mer enn to og en halv time. Det er ikke snakk om at den turen er på 20 kilometer, sannsynligvis ikke mer enn 15, men likevel en flott tur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar