18 juni 2012

Blåfjellenden fredag 15. juni og lørdag 16. juni

Det ble en tur til Blåfjellenden denne uka også. Meningen var at vi skulle ha en tur med ansatte i banken, men når ingen vil være med så snur vi på flisa.
Jeg tok kontakt med en kamerat, og vi ble da tre stykker innove fredagskvelden.  Det var fint vær, og lite vind. Nesten perfekt gå vær.



Bestyrerinnen og jeg har noen ganger tatt turen innover heia på fredagskvelden. Det har ofte vært svært hyggelige turer. Det er en egen stemning i heia utover kvelden. Og på denne tiden, så er ikke dagslys et problem. 

Det er fortsatt mye snø øverst. Vi traff et par ved Fossebekken. De hadde ligget over på hytta fra torsdag, og kunne fortelle at de ikke hadde vært alene, men at det hadde vært en del folk

I tillegg var det to stykker på vei innover. Noe vi kunne se av sporene.
Rett oppe i bakken kom de i mot oss. Antakelig mor og datter.  De hadde snudd på grunn av snøen.  Men det er tross alt betydelig mindre snø nå enn i forrige uke, og da gikk det fint.

Øverst, rett før bakken ned, viste jeg de to andre rypereiret som jeg fant forrige uke. Denne uka lå rypemor på reiret, og rørte seg ikke.

Vi fortsatte innover, og kunne fortsatt gå ned renna, men jeg tror bestemt at det var siste gang i år. Bernt tok en litt annen vei, og gikk en liten fonn nedover mot oss. Der gikk han gjennom og skled nedover snøen et stykke.


Vi var alene på hytta da vi kom ned. Klokka var rundt 8 og vi rengnet med at det ikke ville komme flere. Det tok ikke lang tid før det gikk i døra. Jenta som kom, kunne fortelle at det var 15 stk fra et turlederkurs på vei  og i tillegg nok en gjeng på 5 stykker.  Jeg tror klokka var nærmere 10 før de siste kom fram.


Det ble som vanlig en hyggelig kveld, med drøs og litt godt i glasset. Jeg tok en tur bort i annekset og snakket med  folkene fra kurset, og det var selvsagt noen kjente med.

En fra turlederkurset hadde med to hunder. De sto ute, og det holdt sauene borte. Jeg tror nesten ikke jeg hørte et pling fra sauene.

Vi sto opp sent, og etter en rolig forkost, gjorde vi rent i hytta og tok ut. Turen tilbake, ble i grunnen grei, men det var ikke det samme gode været. Det var regn og yr stort sett hele turen. Et stykke oppe i bakken, så vi sauer på vei inn. De var akkurat ved brua, og etter det ble de drevet oppover mot Mørkedalen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar