10 september 2012

Blåfjellenden fra Hunnedalen til Flørli fredag 7. september til søndag 9. september

På tross av at rutetidene for hurtigbåten er endret og at jeg ble stående på kaia på Lauvik med sekken i halsen og gråten i hånda, så ble det tur.
Fra januar er rutetidene endret, og enda viktigere, det må bestilles plass. Slike ting kan aldri kontrolleres nøye nok.
Jeg pakket og gjorde klar for en tur til Lysebotn, og drosje opp til Akslaråtjønn og inn til Langavatn. Videre ned til Blåfjellenden på lørdagen, og så til Flørli på søndagen og båten tilbake.  En rundtur jeg har gjort noen ganger, og som jeg synes er rene ferien med korte dagsmarsjer og lite gåing.
Jeg har faktisk ikke vært på Langavatn i år. Og håpet å kunne ta en overnatting denne helga. Det skar seg altså.  Muligens like greit, da jeg fikk beskjed om at hytta var ”bedritten” fordi noen hadde glemt å lukket døra, og sauene hadde kommet helt inni sengene.
Med båten som en liten prikk inne i Lysefjorden ble det en kjapp omlegging av planer, og jeg kjørte – som vanlig – opp i Hunnedalen og gikk inn til Blåfjellenden. Turen inn gikk ikke så kjapt som vanlig, både på grunn av mye søle og glatte steiner, og en sekk som var noe tyngre enn normalt.
Det var spor innover, og jeg fikk høre at det alt var gått en del folk innover.  Oppe i lia, kunne jeg kjenne lukten av pipa, og håpet på at hytta var varm.
Det var den, og i tillegg var det en hel gjeng fra et firma på Bryne. De hadde tatt alle soverommene (noe som selvsagt er helt OK.) og det ble eventuelt å krype opp på hemsen.
Jeg valgte derfor å gå ned i tilsynsrommet, og installere meg der for helga. Jeg liker meg best i ”gamle”hytta, men det er ikke alltid jeg får det til.
Vi ble en del i den nye hytta, mens det ble firmafest i den nye. En grei ordning.
Det regnet. Nesten hele lørdagen.  Hadde det vært opphold, så ville jeg ha malt hytta. – heldigvis regn.
Jeg tok i stede en runde på hyttene. Det ble i hvert fall vasket og ryddet. I tillegg  var jeg ute i noen timer og ordnet stiene mot Hunnedalen og Flørli/Langavatn.
Det ble litt kaos på lørdagen. Det kom i alt 51 gjester, og jeg hadde litt arbeid med å få på plass alle. De siste måtte sove på madrasser i stua. Mest mulig i den gamle hytta. Det ble en rolig kveld og alle var i seng rundt  11.
Jeg sto opp tidlig. Fikk hentet vann og spist. Gjorde litt rent. Klokka ble likevell nesten 10 før jeg kom av gårde. Jeg tok igjen en gjeng som hadde startet noe før meg i bakken opp av Jomfruvannet. Det gikk ikke fort nedover mot Flørli. Det var sleipt og glatt, og jeg gled et par plasser. Været bedret seg utover dagen og på Flørli var det sol og sommer.
På Flørlihytta var det folk fra dugnadsgruppa. De hadde jobbet hele helga, og begynte å bli klar.
Båten gikk rundt 4, men uten meg. Den var full. (Eller rettere sagt ville bli full før Lauvik.) Neste gang får jeg bestille. Det ble noen timers venting på neste ferje, og jeg var ikke hjemme før nærmere 8.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar