17 september 2012

Blåfjellenden fredag 14. september til lørdag 15. september

Denne helga ble en vår affære. På Fredag til lørdag ble det en kjapp tur inn til Blåfjellenden.
Bestyrerinnen på står at jeg må en tur innom for å hente posten, men denne uka hadde jeg ærend.Det mangles noen småting, og safen burde tømmes.At det mangler salt er forresten ikke ”småting”, men en alvorlig historie. Havregrøten smaker best med litt salt.

Det er kommet høstfarger i fjellet. Bjørka begynner å bli gul. Marka er enkelte steder helt brun.
Hyttene i Hunnedalen


Men denne turen er preget av vann – i store mengder.  Fossebekken gikk stor, og jeg måtte nedi vannet for å komme over.  Det rant og surklet over alt, og det fortsatte å regne ut over dagen og kvelden på fredagen. Selv om det ikke kom så mye nedbør som tidligere i uka så var det nok vann.
Det var spor innover, men de forsvant ved Fossebekken. Det viste seg at det var et par som hadde gått oppover elva for å finne en bedre plass å komme over. Det er ingen lett oppgave. 

Fossebekken


Det hadde ikke vært folk på hytta siden søndag.  De siste som hadde forlatt hytta, hadde ikke gjort noen god jobb med å rydde å gjøre rent.  Det sto riktignok en bøtte med skittent vann og med gulvfilla oppi midt på gulvet, så noe var gjort.
Nå tar det ikke lang tid å få ryddet og ting på plass, og det var greit å jobbe litt mens peisen ble varm. Med 10 grader inne ved ankomst tar det noen timer før det blir skikkelig varmt.

Myr øverst i bakken opp fra Blåfjellenden


Det kom en del folk, i alt 12 stk denne dagen. Og det er ikke ille i det griseværet vi hadde.
Hytta ble skikkelig rengjort og ryddet om morgenen. Jeg hadde ikke hastverk, og kom ikke av gårde før nærmere  1.
Det var fortsatt mye vann, men vaet øverst var sunket med ca 15 cm i forhold til fredag.
Jeg møtte en god del folk som var på vei inn til hytta. Og ikke bare folk men to  hunder i tillegg. De siste folkene møtte jeg en stykke før stidelet til Sandvatn.  Gjengen med jenter hadde tenkt seg til Sandvatn over Stutaheia.  Klokka var 14:30 og det blir mørkt rundt 20:30. Da er det ikke store sikkerhets marginen.
Jeg tror de tok til Blåfjellenden, og da ble det minst 30 på hytta.
Stopp på Byrkjedalstunet for te og lapp.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar