17 september 2012

Sandvatn søndag 16. september 2012

Det regnet fortsatt søndagsmorgen. Det var meldt bedre vær ut over dagen, men fortsatt så var det vått om morgenen.
Jeg hadde trent torsdag, og gått, selv om det ikke er særlig langt, både fredag og lørdag. Jeg følte at overskuddet manglet, og var ikke sikker på om det var lurt med en langtur. Men jeg pakket sekken og tok turen oppover mot Hunnedalen.
Det var ikke mange bilene ved Lortabu. 
Det er en litt egen stemning ved bilen før jeg begynner på selve turen.  Men det skal ikke mange stegene innover stien før det blir kjekt å gå. Det satt to jenter i en varebil på parkeringsplassen. De hadde gått fra Sandvatn den morgenen. De må ha gått forholdsvis fort.


Øverst i Lysebekken


 
Jeg ble litt overrasket av å se snefenner fortsatt oppe i bakken. Det er ikke ofte de ligger så sent.  På fredagskvelden var det snø i lufta, og det er ikke lenge før det legger seg litt oppe på fonna. Det kan være at de blir liggende.

Snefenner i september

Jeg satte ikke noe fast mål., men holdt det for sannsynlig at jeg ville snu ved Mangædne.  Det hadde gått to følger fra Blåfjellenden på lørdagen og de skulle ned til Lortabu. Jeg møtte to et stykke opp i stien, men den siste gjengen så jeg ikke før i bakken opp fra brua ved Mangædne. Noe av grunnen til at jeg trodde jeg ville snu, kom av at jeg tok på nye ALFA Walk King. Disse var så glatte at det enkelte steder var som å gå på is. Det ble litt ”forsiktig” gåing den dagen.

Mot Sandvaten - hytta omtrent midt på bildet

Da ”passet” det ikke å snu ved Mangædne, så det ble til at jeg fortsatte innover.  Det skulle også komme tre jenter fra Langavatn, som ville ta en pause på Sandvatn.  I følge folka jeg traff, så var de på hytta.
Og på hytta traff jeg jentene.  De holdt på å vaske opp og rydde. Det ble likevel tid til en liten drøs.
Jenten tok ut, og jeg spiste maten, hadde en rundtur på hytta, men mest av alt ventet på at klærene skulle tørke litt.  Det ble nok en halvtime før jeg fortsatte etter jentene.

Mangædne
 Vinden kom bakfra på hjemturen. Det regnet mindre og selv om det hadde blitt mye gåing i det siste, holdt jeg bra fart mot Lortabu. Jeg passerte jenten ved Blautevann, og fortsatte raskt ned til bilen.
Det regnet fortsatt av og til oppe i dalen, men hjemme var det tørt på asfalten.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar