11 mars 2013

På ski til Blåfjellenden fredag 8. 3.13 til lørdag 9.3.13.

Nok en skitur.

Finværet gir seg ikke. Med sol og bare moderat vind, ble også denne helga en tur til Blåfjellenden.
Jeg var på parkeringsplassen i Hunnedalen rundt 13:30. Noen kuldegrader, men mye mindre vind enn lenger nede. Der gikk vannene hvite, og det rusket godt i bilen på vei opp.
Jeg så en annen person lengre borte på parkeringsplassen, som gjorde klar til tur med sekk og hund med kløv.  Jenta – for det var også denne gangen en jente på solotur, skulle til Blåfjellenden og litt innover Blåstøldalen. Jeg ville derfor ikke bli alene.
Opp over mot Kringlekveven var det en cm med nysnø oppe på skaren og skikkelig bra føre. Fra ”Florida” og videre var det knallhardt. Det ble igjen å ta av skiene og spasere opp (og ned) bakkene.
Det går i hvert fall fort. Jeg var inne på hytta på rundt to timer. Det er det ikke ofte jeg klarer på ski. Inne på hytta var det neste 10 varmegrader. Jeg fikk ordnet opp i varene som Inge Marton hadde vært inne med. Det ble litt trasking med varer fra gamlehytta til annekset. I annekset - som ikke hadde vært i bruk på en stund  - var temperaturen rundt null.
 Litt utpå dagen kom det 5 karer. De gikk med telemarksutstyr, og STORE sekker. De planla å være til søndag.  Vi ble en god gjeng på hytta den kvelden. 
Lørdagsmorgen var kald og klar med noe vind, som løyet utover dagen. En skikkelig vintermorgen.  Karene tok oppover mot Leitevann, og ville prøve bakkene fra høyden der. Jeg gikk (på beina) etter.
De tok seg opp lia mot toppen over skaret. Brattere bakker enn det jeg hadde gått i på ski. Jeg gikk før de begynte på nedkjøringen, men de var nok i bunn av bakken lenge før jeg var over Leitevann.
 Som vanlig, så var det ikke en kjeft å se før helt nede ved Hunnedalen. Jeg snakket med en kar opp ved Kringlekveven. Det var ikke fullt så hardt på vei tilbake, slik at det var enkelt å gå ned bakkene i snøscooterspoeret. Som på fredagen var det nysnø oppe på skaren fra Fossebekktjødnet og ned. Det ga gode forhold og jeg fikk øvd skiferdighetene – det trengs…
Det var mange biler parkert langs veien og en haug med biler på vei oppover. Et eller annet fristil arrangement.  En kjekk tur når det blir så enkelt å komme fram og tilbake.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar