10 juni 2013

Blåfjellenden fredag – lørdag 7. 8. juni.

Lyse sommerkvelder i heia.

Nok en hyggelig kveld på Blåfjellenden. Denne gangen var unnskyldningen for å stikke til heis, at bestyrerinnen skulle på ”blåtur” med jobben.
Det var egentlig ikke noe spesielt som skulle gjøres. Og etter forrige uke med nok så mange timer på beina med sekk på ryggen, mente jeg det ville være helt greit å ta en rolig kveld i heia.
Men som vanlig må det tas en omgang hjemme – det er liksom ”betalingen” for å få lov til å stikke av.



Det var ikke sommertemperatur, men skikkelig fint turvær. Tørt og greit å gå.
Det ligger fortsatt noen fenner på de vanlige plassene, men på mesteparten av vannene var isen vekk.  Selv på Leitevann var isen smeltet. Det begynner å bli grønt i liene. Det lukter sommer, men jeg kan ikke finne blomstrende grepplyng. Kan det ha gått med grepplyngen som med eineren, at vinteren har tatt den?
Denne gangen så jeg ikke ryper, men småfuglene var selvsagt på plass.



Nede på hytta ventet en liten ”overraskelse”. Noen hadde fjernet en hel side (kopi og original) fra protokollen. Det er en litt sleip måte å slippe unna å betale på.
Antakelig hadde en gjeng (de må ha vært minst tre) skrevet seg inn, men da de ble alene på hytta, så de sitt snitt til å fjerne alle spor, og på den måten spare noen kroner.
De hadde selvsagt heller ikke gjort rent etter seg.
Fredagskvelden ble livlig. Det kom 11 ungdommer på 15 – 16 år. Og de lager liv.
Det ble taco, kortspill og bading, men ikke stillhet.
En litt sen kveld (for meg) og en tidlig morgen. Det var fortsatt tørt om morgenen – værmeldingen hadde truet med noe nedbør, vinden kom bakfra, og det ble en av de greie turene tilbake til bilen.
På veien tilbake, hørte jeg sauebjeller. Normalt er det Fidjastølen som er først ute med å få sauene til fjells. I år var det Blåfjellenden. På andre siden av Leitevann så jeg sauer og gjetere ved Leitesbu. Med sauer i heia begynner sommeren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar