17 juni 2013

Fredag til lørdag på Blåfjellenden.

Også denne helga.

Det ble heldigvis anledning til en kjapp tur inn til Blåfjellenden også denne helga.
Jeg viste at det ville komme folk, og at det sannsynligvis ville være kjente. Turistforeningen skulle ha fellestur for 60+.

Jeg gjorde rent hjemme, pakket sekken og kom meg avgårde rundt 13:00.
Det å pakke sekken er forholdsvis enkelt. Etter så pass mange like turer, trenger jeg i hvert fall ikke pakkeliste for å vite hva jeg skal ha med. At jeg likevel glemmer ting, henger selvsagt sammen med fødselsåret.
Denne gangen ble ingen ting glemt, men jeg hadde med noen småting til hytta. Rene tørkehåndkle er greit å ha.

Det var forholdsvis bra vær. Og mye tørrere i marka enn hva jeg hadde trodd. Det kan ikke ha regnet mye i det siste.

Den eldre garde hadde startet en stund før meg. Jeg kunne se sporene, og jeg tok de igjen ett stykke før bakken ned. Det var selvsagt kjentfolk med i følget.
Jeg gikk likevel fra gjengen, og stakk ned for å sette på kaffekjelen.  De satte pris på både oppvarmet hytte og varm kaffe, med et lite kakestykke som velkomst.

Vi installerte oss på den gamle hytta. Best utsikt og mest koselig...

Ut over kvelden kom det en del folk. Det kom to partier (3 + 5) og begge partiene hadde med hund.
Den ene hunden sprang fritt omkring. Sauene sto stivt å kikket etter hunden, og var tydelig oppskremt. Jeg ga  beskjed om at de ikke kunne ha den løs når det var sauer i heia. Det er båndtvang.
Den andre hunden ble båret. Jeg kan ikke tenke meg at turen kunne ha vært for anstrengende, for bikja for vegg i mellom da eieren forsøkte å binde den ute i skuten.

Det ble gitt tydelig beskjed om at hunder ikke er tillatt inne i hytta. Det gir ikke poeng å gjette at begge bikjene var inne i hytta den natten - den ene rett innafor døra, da den så avgjort ikke ville roe seg alene.

Hundeeiere er underlige dyr - regler og alminnelig folkeskikk gjelder selvsagt ikke for eieren av et søtt lite husdyr, som nesten er menneske...
Ikke regn med at jeg har forståelse for at reglene burde endres.

Det ble en hyggelig kveld med mye prat om heia og turer. De fleste hadde vært på mange turer, og kjente heia godt.

Morgenen ble tradisjonell, med egg og bacon, prat og vask av gulv. Gjengen fra turistforeningen tok ut tidlig, og jeg var ikke sen jeg heller.
Det ble en grei tur over "haugen" tilbake til Hunnedalen. Jeg møtte en utlending på dagstur, og like før Hunnedalen kom saueflokken mot meg. Det var både folk fra  Blåfjellenden og Fidjastølen på vei innover med sauer.
Olav hadde, i tillegg til Sigmund, også med sønnen  som også hadde med sin lille sønn.
Den nye generasjon er i ferd med å overta. Det var  en tydelig stolt bestefar på vei innover.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar