22 april 2018

Fredagstur rundt Li.

Tidlig start for meg.

Værmelding er kjekt. Og YR er etterhvert blitt til å stole på, i hvert  fall innen 24-48 timer.   Det var meldt om regn på søndag, overskyet på lørdag og fint vær fredagsmorgen.

Hvorfor skulle jeg ikke nytte det fine været på fredagen til en tur? Indretjenesten fikk utstå. Litt støv i krokene og spindelvev i vinduene får være til neste uke.
Jeg ville på tur - på torsdagskvelden.

Heldigvis hadde ikke værgudene endret mening i løpet av natten, men finværet ville bli av kortere varighet enn tidligere meldt. Noen hadde overbevist de som bestemmer at det var nødvendig med skyer ut over dagen.

Jeg sto tidlig opp og var klar til tur en time tidligere enn vanlig, nettopp for å få med den fine morgenen. Og det var virkelig en skikkelig fin vårmorgen. Sol og blå himmel, litt dis, som løste seg opp i sola. Skarpt lys fra lav sol, der sola kom skikkelig igjennom.
Fjorden lå blank.  Det var en morgen med 10-12 grader og ikke et vindpust. Vimpelene hang rett ned. Bedre blir det ikke - før en tur.

På vei mot Dale, kjørte jeg forbi nypløyde åkrer og sau med lam ute på jordene. Det er våren på sitt beste.

Det var ikke snakk om å ha på jakke. Det var god temperatur fra start, og i første bakken begynte svetten å renne. Siden jeg hadde startet tidIig, hadde jeg hele herligheten for meg selv. Og jeg gikk og virkelig koste meg i det fine vårværet.
Enkelte av bjørkene var blitt grønne.

Opp bakken fra Bymarka mot toppen, rant svetten. Jeg hadde med en flaske saft. Normalt blir den ikke rørt på turen rundt Lifjellet. Denne gangen sa jeg til meg selv at jeg måtte drikke på toppen....

Og glemte hele greia.

På vei opp bakken hadde det skyet til, og det hang pluteslig mørke skyer i horisonten. Jeg fikk ikke regn å meg, men på vei hjem var det bløtt på veien. Lokalt regn.
Jeg traff noen ganske få på turen. Først en som kom joggende oppover bakken fra Dalevann. Deretter to som spurte om det var langt igjen - omtrent halvveis mot toppen.
Med fine forhold og grei sti, burde det ha gått kjapt. Likevel hadde jeg brukt omtrent to og en halv time på turen. Nå var klokka likevel bare så vidt over 12, og jeg var hjemme tidlig.

Men det ble ingen indretjeneste etter turen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar