21 november 2022

Til Karpedammen og "Våres plass" som første turen

Endelig tilbake til sommer og sol.

Så var vi tilbake på Gran Canaria. Hele turgjengen. Alle 8. Sigbjørn og Annelise, Edvin og Ann Margrete, Kjell og Ingrid - og Bestyrerinnen og jeg.

Vi er tilbake på samme rom som sist vi var her nede Rom 136 på Natural Park for tredje gang. Det føles nesten som å komme hjem.

Vi er selvsagt her nede for å gå tur. Selv om vi kom tidlig ned på lørdag, ble det likevel ikke tid til tur. Ikke en gang en kjapp tur til Norskeplassen. Nå hindret vinden også tur. Det blåste bokstavelig talt så hatter og høy for vegg i mellom.

Søndag var været et helt annet. Nesten ikke vind, og 25-30 grader var det som møtte oss da vi gjorde oss klar til å ta ut. Nå var det nede i le av all trekk og inne i mellom husene, men likevel god sommertemperatur.

Planen var for alle å ta turen inn til Norskeplassen, men på forskjellige stier. Edvin og Ann Margrete ville følge Norskeklubben opp fra sentrum i Puerto Rico, Vi andre tok sikte på å gå opp «brattbakken» fra Natural Park og inn.

Nå gikk det rykter om at det hadde gått ras på stien inn «Dalen». Sigbjørn Kjell og jeg tok turen innover for å sjekke og fant ut at det ikke var noen hindring på turen inn «Dalen» mot Norskeplassen. Vi fortsatte inn og opp.

Jentene tok kjappeste – og bratteste veien mot Norskplassen. De kom fram i god tid før oss gutta....

Etter en stund kom Ann Margrete, og litt senere - Edvin

Det var andre enn oss på Norskeplassen. Selv til å være søndag var det mye folk, både på vei mot Norskeplassen og på vei videre innover heia. Det var folk på alle stiene..

På Norskeplassen, ble det for oss, samling og diskusjon om hvor turen videre burde gå. Jentene ble med til toppen av Sukkertoppen (400 moh) og gikk deretter tilbake til Puerto Richo.

Vi andre satset på en litt lengre tur. Det var snakk om flere turmål – både Eivindsplass og Hjermannsplass, ble nevnt, men etter en demokratis sjefsavgjørelse, ble det til at vi satte nesa mot Karpedammen – med skilpadder.

Det betyr at vi måtte gå videre på veien mot Cortadores et godt stykke. (Avstikkeren for stien mot karpedammen (som ikke er synlig fra veien), er rett etter et skilt på høyre side, med oppfordring om å ikke kaste «greier» i naturen.)

Det var folk på vei mot Karpedammen og på vei fra, men vi var der alene- Det ble et lite opphold mens noen av oss matet fiskene - og skilpaddene.

Stien videre mot «våres plass» var tydelig, men hadde fått gjennomgå av regnet. Vi kom likevel greit ned til «Våres plass». (Varden på «Våres plass», viser tydelig fra stien på ei fra Karpedammen.)

Fra «våres plass» ble det til at vi fulgte veien tilbake til Norskeplassen, som var nesten tom da vi kom ned. Det var likevel andre på tur innover. Vi møtte en gjeng fra Amadores, som spurte om veien. Det var tydeligvis første gangen de var i området.

Fra Norskeplassen er det for oss som bor på «Natural Park», enklest gå ned «brattebakken». Det er en grei tur på omtrent 2.5 kilometer.

For oss gutta hadde turen innover gått i «Dalen» som er nesten 1,5 kilometer lengre enn den opp «Brattebakken».

Fra Norskeplassen (over Sukkertoppen) til Karpedammen er det ny 2-3 kilometer. Fra Karpedammen til «Våres plass» er det litt kortere. (fra «Natural Park» til Norskeplassen, og så over Sukkertoppen til Karpedammen og videre til «Våres plass», er det 8 kilometer.

Da vi sto i porten til hotellet, hadde vi gått nesten 14 kilometer og vi hadde brukt omtrent fire timer. Riktignok med en god pause på Norskeplassen.

Det hadde vært en alle tiders tur. Den første turen i dette oppholdet på Gran Canaria. Det vil helt sikkert bli flere flotte turer - virkelig godt turvær.