26 januar 2023

Lørdagstur fra Orre til Reve havn – og tilbake.

Compeed kom endelig til nytte.

Det var fortsatt frost og is i gata hjemme. Selv om temperaturen var så vidt over null, hadde det ikke smeltet mye. Det var ikke forhold for noen «skikkelig» tur. Det måtte bli en ny strandtur.

Heldigvis hadde jeg piggskoene som ble anskaffet for et par år siden. Denne dagen så det ut som pigger var tingen. Skulle det være lite is nede i sjøkanten, ville det ikke gjøre noen forskjell, piggskoene lager ikke problemer i sand.

Det var sol og flott vær da jeg startet, men i sør kom det sigende skyer. Yr hadde egentlig lovet bra vær, men det tok ikke så veldig lang tid før det var overskyet.

Likevel var det kjekt å starte i sol. Det var lite snø og is, men på sørsiden av småbakkene var det hvitt. Til min store overraskelse var det vann – med is i stien. Jeg måtte gå rundt denne gangen.

Det ble til at jeg tok turen om elva, før jeg gikk nordover, muligens jeg burde ha gått motsatt vei, og hatt mer sol i ansiktet.

Stranden fra elva og mot Orresanden, var hard og fin å gå på, men Orresanden var mye mer løs. Og krevde mer krefter. Jeg vurderte å ta opp i dynene, men gikk til endes av stranden, og rundt odden ved Sørenestangen.

Der har det siden 60 tallet ligget noen vrakrester. Til å begynne med var det ganske greit å se at dette var en del av en båt, men nå i dag, så er det bare noen rustne deler igjen. Alt forsvinner, det tar bare litt lengre tid med jern og stål.

Revesanden var omtrent uten sand. Her var det igjen bare grus og tare, etter en lang stund med sandstrand. At sanden forsvinner, kan lett medføre skriverier i avisene, og stort oppstyr, men for meg som har gått her i noen år, så vet jeg at dette endrer seg over tid.

Som vanlig var det folk med fotoapparat og lange linser, ved Revtangen. Jeg vekslet noen ord med karen, og han kunne fortelle at han hadde sett rovfugel, antakelig en hønsehauk.

Videre mot nord var sanden grei å gå på, og jeg hadde ikke problemer med å nå Reve Havn. Der ble det stopp for å ta på gnagsårplaster. Piggskoene var greie å gå med, men den ene hælen ble varm og vond. Det er ikke ofte jeg har tatt på gnagsårplaster.

Etter pausen tok jeg fatt på turen tilbake mot Friluftshuset. Det ble litt telling av skritt etter hvert. Noe jeg tur til om det butter i mot på slutten. Bortsett fra at jeg bare var litt over halvveis. Det var nok gnagsår som plaget meg litt, men etter en stund ble det igjen tur.

Nå hender det jeg går innenfor stranden – i sanddynene alt fra der Revesanden begynner i nord. Denne dagen var det sandstrand og lett å gå på Revestranden.

Med sola i mot og lite vind, ble det bra forhold, selv om det fortsatt var kaldt. Det ble omtrent 15 kilometer, men jeg brukte tre timer. En flott tur i vinterværet.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar