30 november 2023

Vinterturen Hå til Varhaug og tilbake.

En flott men lang tur i godt vintervær.

Obrestad fyr
Skikkelig vinter i november er ikke helt vanlig. Normalt er det omtrent samme temperatur rundt jul som rundt St. Hans. Det er helt sikkert ikke -5 grader St. Hans, men det er hva termometeret viste denne novembermorgenen.

Kaldt men flott vær var meldt og det var også det jeg fikk. Det var meldt lite vind og ikke noe nedbør og helst sol fra blå himmel. Bort sett fra at sola bare kravlet seg et lite stykke over horisonten.

Mot Obrestad havn
En av mine vanlige vinterturer går fra Hå gamle prestegård til Varhaug gamle kirkegård – veien presten måtte ta i riktig gamle dager. Nå blir den kalt Kongeveien.

Første gang jeg gikk denne turen, må ha vært en gang på midten av nittitallet. I mange år prøvde jeg å utsette første turen på vinteren til over nyttår. Det tror jeg ikke jeg fikk til noen gang. Som regel ble det en tur før jul med snø og is andre steder.

Gammelt sjøhus under Kommedelen
En grunn til at denne turen ble en vanlig vintertur, er lengden. Det er omtrent 9 kilometer hver vei. en dagstur på 18-19 kilometer er jo egentlig ganske bra, men for 25 – 30 år siden var det ikke noe problem i det hele tatt. I dag er dette en langtur.

Jeg sjekket mine gamle opptegnelser, og sent på nittitallet hadde jeg gått turen både lørdag og søndag i flere uker. (Den gang gjorde jobben at jeg bare gikk tur to ganger i uka.)

Sør i Reimebukta
Selv om Jærkysten har mye sandstrand, så er dette stykket helt uten sandstrender, og stien (delvis vei) går et lite stykke inne i landet, innenfor strandsonen.

Dette året har det alt blitt noen strandturer – av forskjellige grunner. Selv om det har vært mulig å ta til Hå, så har jeg utsatt dette. Turen er etter hvert blitt en langtur.

Sjøhus ved Varhaug
Da dette var «vinterturen» som jeg gikk når det var dårlige forhold for å gå rundt Lifjellet, så brukte jeg i underkant av tre timer. Nå blir det lett over tre og en halv time . Og avstanden er nøyaktig den samme. Mye skjer på 30 år, og ikke alt er liker greit.

Siden jeg har gått denne turen mange ganger, er det ikke mye nytt å se. Likevel er naturen flott, og denne dagen var det sol og blå himmel – bortsett fra at det var et gyldent skjær på himmelen da jeg kom tilbake til Hå gamle prestegård. Det var nesten solnedgang og fargene på himmelen ble fine.

Varhaug gamle kirkegård
Jeg hadde egentlig ventet å kjenne turen i nærheten av Varhaug. Ved kirkegården var jeg fortsatt i fin form, men det gjorde godt med en liten pause, litt drikke og de vanlige to gjendekjeksene – som sedvanlig ble til tre.

Jeg hadde den lave sola i ansiktet på turen sørover. På hjemveien fikk jeg sola bakfra og da jeg av og til fikk trekken i mot, ble det kaldt.

Kommedelen i bakgrunnen
Bakken var ikke skikkelig hard. Her helt ute i sjøkanten kan det ikke ha vært frost denne natta. Det var likevel nullgrader da jeg startet bilen. Jeg hadde vært heldig med været denne dagen.

18 kilometer er et drøyt stykke tur, selv om det er ganske flatt og god sti eller vei, Jeg var fortsatt i god form da jeg sto ved bilene, men hjemme heiv jeg innpå en god del drikke. Det hadde på tross av kulden vært en svett tur.

Obrestad havn

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar