08 juli 2015

Ny sekk: Norrøna Falketind 30 liter

Mine brukererfaringer.

Jeg har i noen år brukt en gammel Bergans Hugger sekk til å ha treningstøyet i, og som «håndbagasje»/tursekk i «syden»

Denne sekken er etter hvert blitt slitt, og den manglet jo et bæresystem.
Det var på tide å se på andre alternativer. Jeg har brukt Bergans Helium 55 liter som tursekk i noen år, og har gode erfaringer med denne lette sekken.

Det var derfor enkelt å velge en lett sekk til erstatning for den gamle. Prisen var riktignok noe stiv: ca 1198,- etter hva jeg husker. Jeg har god erfaring med mye tøy og utstyr fra Norrøna.  (Familien påstår at jeg er merkebevist….)
Etter å ha brukt sekken en tid for å transportere treningstøyet, uten egentlig å ha testet sekken, ble den med til «syden».

Der ble den brukt hver dag i 14 dager. Og jeg hadde sekken på ryggen minst et par timer hver dag. Vekten på innholdet i sekken varierte – vi tok med vann for dagen, og mengden var avhengig av varmen. Jeg vurderte vekten til å være mellom 5 og 9 kilo. (Håndkle, ekstra tøy, foto, telefon, badesko, vann og annet rask for to personer.)
For å si det som det er:
Sekken er knapt brukbar som «gymbag».

Det er i prinsippet ikke noe bæresystem. Stroppene er bredere og bedre enn på andre småsekker, men det er skuldrene som får tyngden.

Det er en skumgummiplate i ryggen. Den hindret ikke at jeg omtrent hver gang det ble hevet noen vannflasker i sekken, måtte justere innholdet etter en tid. En av flaskene kom feil og gjorde det vondt å bære.
Sekken kan ikke stå oppreist. Den synker sammen som en, ja nettopp, sekk.

Når det i tillegg er noen detaljer som ergrer i hvert fall meg, faller gleden med ny sekk fort. Sekken lukkes med en krok som skal inn i en stoff-hempe. Etter litt bruk krøllet stoffet i hempen seg og det ble litt fomling for å få opp og igjen sekken.
Det er gode kompresjonsmuligheter, men ikke noen lomme til drikkeflaske på utsiden.  Den skal være klar for drikkesystem – dette består, så vidt jeg forstår det, av et lite hull der slangen kan tres gjennom når sekken er lukket. Masse reimer og dill dall trekker også ned.
Sammenliknet med min  - etter hvert – trofaste Bergans Helium, så er dette skuffende. Norrøna må kunne gjøre det bedre enn dette.

Jeg fant en test av sekken på nettet som kom med følgende konklusjon:
Meget god bærekomfort, grei egenvekt og generelt solide og enkle løsninger gjør dette til et sikkert og godt valg for deg som ønsker en solid, praktisk og tøff sekk.
Vår karakter en «femmer»

(Prisen i testen er oppgitt til 1495,-. Den finnes på nettet til 990,-)
Ut fra bildene kan det se ut som det er flere typer av denne sekken på markedet.

 

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar