26 november 2015

Hva er med i sekken på hytte til hytte tur.


Hva er egentlig nødvendig?


Jeg har ca 30 overnattinger på ubetjente og selvbetjente hytter. Jeg beveger meg bare sjeldent i områder som har betjente hytter. Flesteparten av hyttene i DNT systemet er faktisk selvbetjente eller ubetjente. Og for meg er disse også de hyggeligste å besøke.

Utenom det som normalt er på kroppen, så er det tre grupper av ting som er med.

1 sekken
2 mat
3 ekstra klær. (i mitt “oppsett” har jeg jakken på kroppen. Det er selvsagt væravhengig.)

For egen del prioriterer jeg mat og for en tur med to overnattinger blir det ca 5 kilo.
                       vekt    kcal
Brød               1,100 1024
Vossafår         0,100 30
Saft                 0,025 0
Max                1,060 0
Egg                 0,300 560
Bacon             0,150 600
Smør               0,250 730
Brunost           0,130 0
Ost                  0,150 0
Syltetøy          0,120 150
Fjordland 1     0,670 744
Fjordland 2     0,531 403
Peanøtter        0,250 400
Kjeks              0,150 400
Te                   0,014 0
                       5,000 5041

Vekt og kalorier henger ikke her sammen, det et listet opp hva som er med fra start, mens kalorier er beregnet ut fra bruk.


Og det er alltid et godt spørsmål hva som gjøres med “restene”.

En ting er helt sikkert. Dette er ikke hva andre vil finne på å ta med av mat. Her er det stor variasjon i både type og mengde.

For min del er maten halve turen, og jeg har derfor med en del mer enn det jeg spiser. Jeg vet aldri hvilket pålegg jeg vil ha, og har derfor med flere valg.

Når det gjelder middag, er valget noe mer preget av “latskap”. Det tar fint liten tid, og krever lite kunnskap for å få på plass et “fjordlandmåltid”. Og oppvasken er enkel. Det samme vannet som maten ble varmet opp i, kan brukes til å få rene tallerkener og spiseredskap - normalt bare en gaffel.

Det beste som kan sies om fjordland middag, er at det i hvert fall ikke er “Real”.

Frokosten på selvbetjente og ubetjente hytter, er for meg et høydepunkt. Egg og bacon, te, brød med pålegg og god tid.

Slik jeg beregner forbruket, ved å se på hva jeg virkelig spiser, har jeg altså ca 2500 kcal pr dag. Med over 90 kilo - uten klær, bli mitt basalforbruk over dette. Så kommer ekstraforbrenningen i tillegg. Avhengig av lengde, stigning og forholdene kan en tre-fire timers tur godt bety en merforbrenning på opp mot samme mengde.

Med andre ord et kaloriunderskudd. Og det forklarer selvsagt at jeg spiser omtrent som en hest, eller aller helst en hest, etter hjemkomst.

Ellers er det lite i min sekk på disse turene, og stort sett er innholdet urørt fra tur til tur. Jeg bruker selvsagt å skifte til tørr bluse og ta på fleecen på hyttene, men ute i terrenget, er det meget sjeldent jeg har brukt noe av ekstrautstyret.

Jeg kan huske å ha skiftet sokker en gang eller to, men selv i gamle dager, for mer enn 20 år siden, da det ikke fantes Gore-Tex gikk jeg med våte sko og sokker, uten å skifte.

Sekken blir som oftest noe tyngre enn de 8 kiloene som jeg har listet opp. Det kommer til ting som lesestoff, innesko og andre “nødvendige” artikler. I tillegg dra jeg også på noe utstyr til bruk på hyttene - som “dugnad”.
Sokker     0,082
Boxer       0,148
Lang        0,250
Ragger     0,090
Fleece      0,300
Bluse       0,150
Kopp       0,023
Lykt/batterier 0,115
Lue          0,078
Vanter     0,060
Våtservietter 0,123
Poser       0,060
Bergans Heliu 1,130

 sum         2,609


Dette er likevel det jeg trenger. Det får bli opp til den enkelte hva de vil dra på, men for min del er dette det jeg har med. Med mer enn 20 år i heia og med mellom 20 og 30 overnattinger i året på hytter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar