08 januar 2018

Is og mye folk rundt Li - en lørdag.

Fint vær og fin tur.

Fredagens utflukt var også en prøve på om det var mulig å komme rundt Li. Det er en stund siden jeg har gått min vanlige vintertur, og hadde lyst å prøve - i det fine været.

Det var is og frost. Lørdagsmorgen ringte broderen. Værmeldingen var skikkelig god for lørdagen, men ikke så god for søndagen. han lurte på om jeg skulle på tur. Eller rettere, hvor jeg skulle gå.

Jeg nevnte Li. Der, mente broderen, det ville være for mye is til at han kunne være med. Han er skikkelig skeptisk til Li i kombinasjon med glatt føre, etter et uhell på en tur her. Jeg mente det ville være mulig å komme rundt. Denne gangen ble det ingen tur sammen. Jeg for til Dale og broderen valgte Hå som utgangspunkt for sin tur.har først og fremst vært en "treningstur" for å komme i form til turer i heia. Og trening om vinteren har gitt resultat om våren og sommeren.
Det må være nesten 30 år siden første gang jeg gikk denne turen. Det

Med så mange vintrer rundt samme rute - den er lagt om litt gjennom årene - så har det også blitt noen turer på snø og is.

På vei mot Dale er det et par bergvegger langs veien, som klart forteller om forholdene.  Er disse glasert, dekket med is, vil det bli vanskelig å komme fram langs sjøen.
Det så fremkommelig ut...
På Dale var det alt mange biler. Langt fler enn det som er vanlig for en lørdag.  I stien opp mot toppen, det som heter "Sprettraubakken", var det en hel gjeng på vei oppover. Det var i hvert fall noe av forklaringen på alle bilene.

Det var is i stien. Den var det mulig å komme rundt, men slikt tar tid. Hva jeg ikke har opplevd tidligere var at det hadde lagt seg is på svabergene nede ved sjøen. Der var det enkelte plasser spinnglatt. Jeg gikk forsiktig...Eienerneset og opp mot toppen var det som alltid greit. Det var is på de vanlige plassen, og her kommer erfaringen til hjelp. Jeg vet hvordann jeg skal komme rundt eller over disse plassene.
I skogen fra
Det var tross alt lørdag. Likevel var det folk i stien. Til og med en gjeng gutter som sprang kjapt forbi. Det satt også et par og hadde kaffe på et svaberg. De hadde startet på Li, og var overrasket over hvor mye is det var. I tillegg kom det folk i mot.
Jeg har egentlig ikke truffet så mange folk på rundturen utenom de fine dagene på høsten. Det fortsatte med bikkjer, folk og unger i mot på min vei nedover mot Dale.
 
Været var det som hadde lokket folk ut i terrenget. Det var sol og lite vind. Selv om det nok ikke var mer enn en grad eller to nede ved Dale, så var det frost oppe mot toppen. Det hindret ikke folk fra å ta ut i flokk og følge - en lørdag i januar.
Jeg var ved bilen i halv tre-tiden. Selv om det ikke var gode forhold, hadde jeg ikke brukt spesielt lang tid rundt.  Jeg hadde startet sent.

En fin tur på en flott dag.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar