26 desember 2021

Strand, sol og sjø - i minusgrader.

 Fra Hellestø til Orre - 15 flate kilometer.

Rett før Jul ble det bare tid for en del småturer. Bestyrerinnen mener det er ting som må på plass og slikt tar tid. Jeg ville jo heller vært på tur, men...

Nå kom frosten tilbake, og selv om det bare var et tynt lag med snø på bakken, så blir jeg fort skeptisk til kombinasjonen snø og is. Noen spektakulære fall tidligere, kan ha skylden.

Det er greit å ha strand og sjøkant å ty til når forholdene ikke er gode oppe i høyden. Det blir bare så alt for mange turer på de samme plassene, og som oftest blir det bare en kjapp tur på 7-8 kilometer og på under to timer.

Nå er det selvsagt mulig å gå lengre turer, men da må det liksom bli en forlengelse, noe uten om det normale, men på samme plasser som vanlig. En slik tur er fra Hellestø til Orre, som jeg gikk første gang i fjor.

Nå har jeg alt gått denne turen i år. Det kan likevel ikke skade å ta turen en gang til. Tidligere har jeg hatt kjekt følge, denne gangen så det ut som om jeg skulle bli alene.

Broderen meldte at han kunne bli med et stykke sørover. Han hadde det travelt denne dagen, og kunne ikke bruke for mange timer på tur. Jeg fikk i hvert fall følge et stykke på turen.

Fra Hellestø til Orre er (mer eller mindre) 15 flate kilometer. Turen starter med sandstrand den første kilometeren, før det blir rullesein og sanddyner fram til Sele havn. Brua over Figgen ligger et lite stykke inn i landet, og det betyr en kilometer på grus og stein (og bru) før Borestranden kan beundres fra nord. 3 (I hvertfall 2,5) kilometer paddeflat strand. Ikke en hump, og bare en plass er det noen steiner ute i sjøen.

Videre er det blanding av sandstrand og rullesteinstrand. Hele tiden med Nordsjøen på høyre side, uten en holme før England. I flott og rolig vær, helt greit å gå. I storm og kuling – og regn, ikke fullt så greit.

Det er flatt på Jæren, og fra stien ute i strandsonen er det nesten ikke mulig å få øye på heia og fjell inne i landet. Det ligger en «rand» av fjell helt i horisonten, mer en to mil lengre inne i landet. Denne dagen var det snø på toppene, men bare et tynt lag. Vinteren er ikke helt på plass.

Forrige gang jeg gikk fra Reve havn mot Orre, valgte jeg å gå inne i landet – i sanddynene mot Revtangen. Beina ble bare bedre av å tråkke noen småbakker opp og ned. Det burde i prinsippet bety en tyngre tur, men den gangen gikk det lett og greit.

Jeg satset også denne gangen på å ta turen i sand-dynene. Det gikk ikke fullt så greit som gangen før, men jeg kom til Revtangen i fin form, og holdt Sanddynene helt fram til stien mot Friluftshuset.

I mangel av fjell og bakker, og med is og frost over landet, så er stranden fin å ha. Med det fine været lille juleaften vi hadde ble det både en kjekk og flott tur sørover mot Orre.

Denne dagen var det en liten trekk fra sørøst, og det ble kaldt i skyggen, men siden jeg for det meste hadde sol, så ble det heller ikke en for kald tur.

Sol, nesten ikke vind og omtrent flatt hav, så var det en flott opplevelse å gå tre timer i havkanten på lille juleaften.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar