25 mars 2023

Bjødnali og Håfjell

En tur uten regn.

Dette var en av de dagene da Yr meldte nedbør hele dagen. Ikke regn, men i hvert fall nedbør – lett regn eller yr. Regn fra morgen til kveld – uten opphold.

Det har vært en del slike dager den siste tiden. Det har hent at jeg har fått på meg regnutstyret og klart å komme meg ut døra. Det har blitt noen turer i regn.

Nesten like ofte har jeg sittet hjemme – temmelig sur – og sett ut vinduet – på regnet, og etter hvert bedre vær og av og til sol inne i mellom. Jeg har blitt like sur av å gå glipp av tur i godværet – som YR ikke hadde meldt.

En grundig studie av værmeldingen for denne torsdagen, viste at det ville bli litt lettere midt på dagen. Det ville være mulig å komme på tur uten å få for mye regn på meg. Om jeg bare klarte å komme meg over dørstokken.

Jeg hadde egentlig sett for meg en skikkelig flott tur i lågheia. Med bakker både opp og ned, og helst med litt ekstra i sekken, for turen burde bli på over tre timer, - var planen.

Med regn hele dagen, fant jeg ut at det ville passe bedre med en litt kortere tur. For ikke mange år siden «gjenoppdaget» broderen og jeg turen fra Sælandsskogen opp Urdåddalen til Bjødnali og videre til Sjelset.

Det har etter hvert blitt en av de vanligste turene, men nå går turen helst om Håfjell og de siste årene har jeg også tatt med en ekstra runde rundt Engjavatnet. Den ekstrarunden gjør at turen nå tar omtrent to og en halv time.

Selvsagt gikk vindusviskerne på vei mot Sælandsskogen, men straks jeg kom ut av bilen ble det opphold. Det kom som en overraskelse, etter at jeg hadde gått og forberedt meg på regn – og atter regn.

Det kom ikke en dråpe så lenge jeg var på tur. Snarere tvert i mot. Oppe i Jærbuskaret kom sola nesten gjennom skyene og det ble helst bra vær.

Om været var bra, så var det fortsatt vått. Skikkelig bløtt. Stien oppover mot Håfjell minnet mer om en bekk enn sti. Nedover mot Bjødnali var myra våt, og jeg måtte opp i steinene på vei mot «brua».

Det var mange biler på parkeringsplassen. Nesten alle må ha tilhørt den gjengen fra Klepp som skulle gå samme rute som meg. Det må ha vært en ganske stor gruppe. Jeg så sporene etter gruppe nesten hele turen, men de hadde ikke vært oppe om gården.

Selv om det altså var mange på samme tur som meg denne dagen, så møtte jeg ingen andre. Jeg gikk uten å se eller høre andre hele runden. Det skjer ikke så ofte at jeg ikke møter andre på denne turen.

Det ble ingen langtur denne dagen. Runden fra Sælandsskogen er bare på noe over 8 kilometer – om turen legges om både Håfjell og helt opp til gården i Bjødnali. Det ble en helt grei treningstur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar