18 mars 2023

En langtur i sjøkanten - fra Hellestø til Reve og tilbake.

Flott vær og flott tur.

Vi hadde en periode med frost om natten og sol på dagen før turen til Grand Canaria, og nå har vi samme været – inne i mellom dager med dårlig vær.

Tirsdag var flott, men på kvelden kom det snø. Morgenen etter var det hvitt i hagen, fortsatt omtrent null, men sol og blå himmel. Det må bli tur en slik dag. Spesielt siden jeg ikke kom meg på tur tirsdag – sosiale forpliktelser forhindret meg i å pakke sekken å ta ut.

Med snø og kuldegrader fra morgenen, men med varsle om varmegrader ut over dagen, måtte det bli en tur i sjøkanten. Spørsmålet var hvor.

Med godt vær, har jeg en del ganger gått fra Hellestø til Orre. En tur på omtrent 15 kilometer. Noe som hadde passet greit denne dagen. Bortsett fra at Bestyrerinnen normalt har plukket meg opp på Orre og kjørt meg til bilen på Hellestø. Denne dagen var det ikke mulig, Bestyrerinnen hadde andre planer.

Som erstatning for den turen ville det jo være mulig å ta til Hellestø og gå så langt sør som jeg orket for så å snu å gå nordover. Det har jo blitt noen turer til Fuglingene og tilbake til bilen.

Av en eller annen grunn mente jeg at jeg en gang skulle ha gått til Reve havn fra Hellestø, med retur til bilen, og at det ikke var noen spesielt lang tur. Kunne det passe å gjenta dette? Det kunne jo være en grei tur denne dagen.

Det var snø og litt is i veien da jeg startet hjemmefra. Det tar ikke mer enn 15 minutter å kjøre til Hellestø, og jeg var i gang med turen ganske tidlig. Sola sto i hvert fall ganske lavt, og det var kaldt. Nede ved sjøen var det mindre snø, og ikke is i det hele tatt.

Nå fikk jeg sola i ansiktet da jeg kom ut på Hellestøstranden. Det tok ikke lang tid før jeg vurderte å hive av vindfleecen. Jeg kom fort av den planen, med en gang jeg gikk litt vind i mot ble det igjen kaldt.

Det gikk selvsagt fort på flate stranden på vei mot Sele. I sanddynene ble det litt opp og ned. Der gikk det ikke fullt så fort, men, jeg ble svett. En stund var det litt vårstemning.

Mellom Sele havn og Borestranden er det et lite område med sandkuler og litt rullestein. Der gikk det ikke fullt så fort, men straks jeg var ute på Boresanden fikk jeg igjen opp farten.

Ved Fuglingene vurderte jeg å snu. Det ville ha gitt en tur på omtrent 15 kilometer, men det «husket» jeg ikke der og da. Det var liksom greit å fortsett mot Reve. Jeg var fortsatt i god form og beina kjentes fine ut.

Det er selvsagt ganske flatt omtrent hele veien mot Reve havn. Likevel er terrenget mellom havna og Fuglingene et flott stykke, og denne dagen var det ekstra greit å gå der. Sola sto i mot, trekken kom bakfra, og det var kjekt å være på tur.

Tilbaketuren fikk jeg ta som det kom, det er jo ikke mer enn 2-3 kilometer fra Fuglingene og til Reve havn. Det burde gå greit.

Jeg stoppet for te og kjeks og saft ved havna. Det ble tid til å se på surferene som lekte seg ute i ganske høye bølger.

Tilbaketuren gikk omtrent som turen sørover. Bortsett fra at jeg nå gikk vinden i ansiktet og sola bakfra. Jeg måtte ha på både vanter og noe på hodet. Det var mer vinter enn vår på vei nordover.

Fra Bore mot Sele kunne jeg kjenne at det tross alt var en stund siden jeg hadde startet den dagen, og da jeg kom ut på Hellestø-sanden, var jeg glad det bare var en god kilometer til bilen.

Det var enkelt kontrollere loggen, og jeg hadde aldri gått denne turen før. Ikke rart at det virket tungt på slutten. Hjemme sjekket jeg også kartet, og målte avstanden. Omtrent i rett linje mellom Hellestø og Reve havn var det 10 kilometer. Med alle svingene ut og inn langs sjøkanten må turen ha vært på nær 22 kilometer. Ikke så rast at turen denne dagen tok fire timer.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar