10 juni 2023

Sammen med en dugnadsgjeng til Blåfjellenden

Flott tur innover heia - lett tur tilbake.

Det ble en tur innover til Blåfjellenden denne uka også. Inn, men ikke tilbake. Det var en god gjeng som ville innover til hytta og virkelig gjøre en innsats. En dugnadsgjeng, som en gagn i året tar seg til en hytte og gjør en skikkelig innsats.

Jeg fikk anledning til å bli med innover, men gjengen var så pass stor og sammensveiset, at jeg ville være mer i veien enn til nytte, og derfor ble det en helikoptertur tilbake samme dag.

På en tur innover til Blåfjellenden tidlig i juni, er det alltid et spørsmål om hvor mye snø det er igjen. Forrige tur innover, for nesten en uke siden, viste at det er mer snø i år enn det pleier å være, og at den ikke hadde smeltet mye.

I forrige uke gikk Fossebekken ganske stor, og det er alltid et spørsmål hvor mye vann det vil være på denne turen.

Siden det har vært tørt og ikke for varmt, burde Fossebekken og vaet øverst i bakken ned til Blåfjellenden ikke by på problemer. Det viste seg å være helt riktig. Vi kom over begge plasser uten problemer.

På forrige tur måtte jeg gå rundt en god del fenner nede under 800 moh. De fleste var nå forsvunnet, og de som lå igjen var minket godt. De ligger også på plasser der det alltid ligger snø ut over sommeren. Som regel i skyggen i hellingen mot sør.

Hjemme var jeg ikke sikker på om det var kortbuksevær, eller om det blåste så pass at en langbukse var nødvendig. Selv om vi startet fra Hunnedalen i halv-ni tiden, var det alt blitt varmt. Det var ingen tvil om at dette kom til å bli en tur i lett antrekk – men med fjellstøvler. Det er tross alt en del snø fortsatt.

Værmeldingen var gul. Sol over hele fjøla. Ikke tegn til nedbør i de neste 10 dagene. Det var sol og etterhvert skikkelig sommer. Flott junivær, og riktig et vær for en fjelltur.

Vi var fire stykker innover. Alle med lette sekker, men fortsatt med litt utstyr. Det var noen einere som godt kunne fjernes fra stien.

Det gikk lett innover, og i godt selskap ble det en del småstopper for å se på utsikten og smake på årets vann – som smakte skikkelig godt.

Da vi startet var det nesten vindstille. Skyene holdt seg vekk og det var blå himmel og sol. Det var så nær perfekt turvær som det går ann å få det. Det ble en skikkelig kjekk tur innover heia.

Det ble selvsagt en del vassing i snø. Da vi startet var snøen nesten fast, men da vi kom opp i høyden og sola hadde fått tid til å tine det øverste snølaget, ble det litt tyngre. Det var likevel helt greit å komme fram.

Med skikkelig bra væremelding for de neste dagene, vil snøen omtrent forsvinne. Det vil bli gode sommerforhold. Selv om det var mye snø til juni, så gjør sydentemperatur at sesongen likevel antakelig vil kommer kjapt igang.

Det gikk noen timer fra vi kom ned til Blåfjellenden til helikopteret kom for å hente meg. Det ble jobbing med å få fram flere lass med gamle materialer og plater fra under anneks og uthus. Jeg var egentlig glad for å slippe å ta opp bakken på ettermiddagen.

Det hadde likevel vært en virkelig flott tur tidlig i juni.