11 september 2023

Den flotte Madlandsrunden

En virkelig kjekk tur i heia.

Det flotte turværet måtte utnyttes. Det er ikke sikker vi får besøk av sommeren senere dette året og flotte dager med sommertemperatur bør nyttes i heia. Det var bare å finne en plass. Madland er en plass jeg har brukt en del ganger.

I tidligere tider, ble det ofte en tur til Vådlandsnuten og en ellet to ganger i året ble det en rundtur med utgangspunkt i Rolighetsdalen eller Tverromdalen. Det var da snakk om en tur på tre-fire timer. Noe som den gang var helt greit.

Selv om det hadde blitt mange turer, mente jeg det likevel kunne gå med nok en langtur. Yr mente det bare var et par dager til med godvær før vi på ny ville få regn. Det litt spesielle, var at temperaturen var høy. Det var sommer.

Rundturen i Madland er en av de flotteste turene i området. Selv om det kan ta tid å komme opp til startpunktet så er turen så avgjort verdt litt kjøring – og å åpne og lukke noen porter den siste kilometeren.

For egen del pleier jeg å parkere på den nederste parkeringsplassen, og gå opp mot Sirdalsloen og over til Fiskerjønnene. Fra der er det en god bakke opp Høylandskaret og videre mot toppen.

Jeg mente det tok oss en time og omtrent 15 minutter å nå toppen – i gamle dager. Denne gangen ble det nesten to timer fra jeg startet til jeg sto på toppen. Det går ikke så fort i bakkene lengre.

Det var så vidt sol da jeg startet, men det trakk litt over på vei opp bakkene, noe som egentlig ikke gjorde så mye. Det var så avgjort varmt nok uten sol. Oppe i høyden kunne det se ut som om de mørke slyene kunne gi noe nedbør, og da jeg kom til toppen var det skikkelig overskyet.

Det ble ikke lange stoppen øverst. Jeg fant fram kamera, og knipset noen bilder, men vinden og skyene gjorde det så pass utrivelig at jeg fort snudde nesa nedover bakkene.

Det var antakelig bare havskodda som seilte forbi, for bare et stykke nedover mot Rolighetsvatnet ble det igjen lyst og sola tittet frem. Etter en stund ble det sommer igjen. Temperaturen måtte være opp mot tyve grader.

Selv om det var sommertemperatur, så var myrene brunrøde og bjørkene hadde fått gule farger. Det er likevel virkelig flott å få en varm og god tur med høstfarger.

Det er tydelig flere som går denne rundturen nå enn tidligere. Stien er for det meste grei å se, og den er etter hvert blitt tydelig merket. At flere oppdager Madland og det flotte terrenget rundt, er kjekt.

Mye av den økte trafikken skyldes nok den nye dagturhytta ved indre Fisketjønn. Den er blitt er godt turmål for familier med små unger.

Nedover Maribakken langs Kvitlabekken ble det skikkelig varmt. Her tok sola, og det var ikke vindpustet. Det kunne i grunnen passet med en dukkert, men som sist, var det vanskelig å finne en kulp stor nok.

Fra Maribakken og mot Fossebekken er det temmelig flatt. Selv om det ikke er mange bakkene, var det tungt å gå. Jeg kunne kjenne at det hadde blitt mye tur, og det var med litt stive bein jeg – forsiktig – gikk ned bakken mot parkeringsplassen.

Dette er en skikkelig heie-tur, og jeg synes slike turer er virkelig flotte. Denne dagen ble det også bra vær, og turen gikk jo egentlig ganske greit. Jeg var godt fornøyd med dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar