13 mars 2012

Lifjell lørdag 10. mars og søndag 11. mars

Revesdal

Lørdag 10. mars

Det ble samme turer som forrige uke - to runder rundt Lifjell.  Det er mange som synes det må være kjedelig å gå samme turene hele tiden. Slik ser ikke jeg på dette.  For det første er turen rundt Lifjell passelig lang - litt over to timer, og det er greit å komme til Dale. I tillegg har turen så pass med bakker at det blir en grei treningstur. (Og sist men ikke minst, det er jo greit å kunne sammenlikne tiden det tar rundt, med tidligere tider. Man blir jo ikke yngre etter hvert som 10 årene går.)

Lørdag var det forholdsvis bra vær ved start. Ikke helt tørt, men så pass at skoen hang. Jeg startet rolig, og prøvde å holde et bra tempo uten å stresse. Det var ikke mye folk, men jeg så noen som antakelig gikk feil rett før siste kjetting ute langs sjøen. De tok opp bakken i stede for videre utover.  Jeg har sett at folk går feil her, og det bør muligens merkes bedre.

Det gikk skikkelig greit videre. Ble ikke helt kjørt opp bakken og hadde overskudd helt opp. Selvsagt kom regnet i det jeg kom ut av skogen.  Jeg gikk og tenkte på at nå ble det regn helt ned. Øverst, i le av huset, var det en familie som forsøkte å tenne opp en grill. Uten og tenke meg om sa jeg at "regnet stopper snart" og  - selvsagt - det stoppet i det jeg kom ned til Revesdal.  Det var en del biler på Dale da jeg kom ned, men jeg så ikke mye folk.


Søndag 11. mars.

Vi ble flere på søndag. Bernt ville gjerne være med og det er hyggelig med følge. Vi startet fra Dale rundt 11. Det var tåke og yr i lufta, og fuktig.  Røttene var såpeglatte, og i motsetning til på lørdag var fjellet/steinene glatte enkelte steder. Vi holdt bra tempo utover langs sjøen, og selv om vi gikk nede, så gikk det ikke lang tid før vi var ved kjettingen.

Men vi skulle ikke langt opp i bakken før vi gikk inn i tåka. Det var ikke mye utsikt på toppen. Som på lørdag var det en gjeng som holdt på med mat. Med småunger blir det selvsagt enklest å ta veien. Videre nedover ble det etter hvert temmelig vått, og jeg hadde i hvert fall ikke mye tørt på kroppen da vi kom ned.
Men de gamle skoene holdt vannet ute på denne turen. Det var mer fuktighet enn regn.
En fin tur på tross av dette.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar