05 mars 2012

Lifjell Lørdag 3. mars 2012 Søndag 4. mars 2012

Denne helga ble det en runde rundt Lifjell både lørdag og søndag.
Fredag var en knall dag, med varme og sol fra blå himmel. Lørdag var det meldt overskyet og tørt, men det skulle blåse. Jeg staret hjemmefra rundt 10:00, og var på Dale rundt 11:30. Det var tørt i bakken, og lite vind. Noen skyer, men også sol. Det var uproblematisk å gå i henget, og det går jo raskere. Fortsatt litt sorpe og vann i myrene. Det var faktisk litt frost helt ytterst på Einerneset og hardt. Til bakken hadde det gått forholdsvis greit. Jeg hadde ikke tatt meg ut, og oppover bakken ble det til at jeg måtte prøve å holde tempoet nede. På toppen var det noen folk, men jeg gikk bare videre. Lite vind.  Det var litt is på enkelte pytter, og glatt på berget noen få plasser øverst.
Nedover gikk det greit unna og opp "den fordømte bakken" ble det igjen å ta det litt rolig..  Jeg møtte noen folk nedover mot Dalevann og videre ned. 
Jeg sjekket tiden da jeg kom ned og hadde brukt ca 2 timer og 15 minutter, noe som ikke er rekordraskt, men jeg er godt fornøyd. En fin tur i godt vær.



Søndag startet vi en halv time senere. Vi snakket om å ta det med ro, og opp de første bakkene ble det ikke presset på noe særlig, men på flatene og videre var det egentlig fortere enn det vi hadde planlagt.

Det hadde ikke regnet på Li. Hjemme regnet det skikkelig tidlig på morgenen.  Forholdene var derfor gode. Det ble litt tungt oppover bakken, og vi tok en kort drikkepause på toppen.Vi så ikke mye folk på tur på søndagen, helst mindre enn det jeg så på lørdagen. Men det var noen i lia over Dalevann som stekte pølser. Vi kunne kjenne lukta i det vi kom over kanten.  Det var ikke antydning til frost, og på noen bjørker nede ved sjøen var det begynt å komme knopper.  Det er vår.
Selv om vi hadde bestemt oss for å ta det med ro, så ble det til at vi presset oss noe mer enn normalt. Det slo ut på tiden som i hvert fall ikke ble lenger enn lørdag, snarere noen minutter kortere.

Det var to dager med super trening og jeg er godt fornøyd. De to siste årene har det blitt mye strandturer og lite fjellturer på vinteren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar