24 august 2012

Blåfjellenden torsdag 23- august fredag 24. august

Med bakgrunn i at jeg ikke kan ta en tur til Blåfjellenden denne helga, ble det en kjapp tur inn og ut.
Alternativet var å gå ut og inn på fredagen, men det ville i så fall bety at "viktige" oppgaver i heimen måtte legges til side.

Jeg pakket og gjorde sekken klar på onsdags kveld. Rundt 15:00 ble det omkledning på jobben, og jeg var avgårde rundt 15:15.

Selv om jeg ikke skal helt hjem og så tilbake, så tar  det likevel tid å komme i gang. Og det blir alltid mer i sekken enn planlagt når det handles på veien opp.

Det regnet katter på parkeringsplassen, og jeg startet med jakken på. Jeg hadde ikke gått langt før det ble opphold, og det ble som vanlig varmt oppover bakkene.

Det var ikke tørt i marka. Det må ha kommet en god del nedbør. Fossebekken gikk stor, og vannet gikk over steinene på vaet.

Det var ingen andre biler på parkeringsplassen. Det sto riktig nok en bil lengre borte på plassen, men jeg trodde den måtte tilhøre hyttefolk.
Jeg møtte far og sønn på vei ned til bilen et stykke oppe i stien. De var danske - dvs at faren var opprinnelig norsk.
De hadde gått fra Langavatn og ville gå helt ut til veien.  Nå er ikke det en spesielt lang tur, og de så ikke ut til å være trøtte da jeg traff de.

Det var to franskmenn på hytta da jeg kom ned, De hadde lagt de meste ut til tørk, og det så litt "rotet" ut. Karene var grei å ha med å gjøre. De hentet vann, og var med på rengjøringen om morgenen.

Det regnet tett på natten, men sola var så god som framme om morgenen. Det var ikke sommertemperatur, men den kom seg utover dagen.
Jeg tok det med ro opp bakken. På myra så jeg etter multer, og fant litte granne. Det var fortsatt mange røde bær. Noen andre får plukke disse.

Jeg møtte 4 gutter ved potethaugen. De skullr til Langavatn.
Litt lenger nede, traff jeg 4 danske gutter. Da var klokka rundt 12. De hadde tenkt seg til Blåfjellende, videre opp til toppen av Stutaheiå og tilbake til Hunnedalen samme dag.
Jeg mente dette ville bli litt "voldsomt" og anbefalte frem og tilbake. De fikk i tillegg en advarsel om at lyset slukkes 21:30, og om de bruker mer enn 3 timer inn til Blåfjellenden, så ville de ikke nå rundt.
Det skulle være artig å få høre hva de gjorde.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar