02 januar 2013

Lifjell tirsdag 1. januar 2013

Nyttårstur 2013

Det var skikkelig lenge siden (25. november) at jeg hadde gått rundt Lifjellet.  Jeg gikk å smågledet meg utover nyttårskvelden, og så fram til turen. Morgenen 1. nyttårsdag var det ikke så bra vær som meldt, men det kunne ikke hindre turen. Jeg pakket sekken og gjorde klar til å ta ut. Litt senere enn vanlig, faktisk over 11:00, noe som skyldes at vi var sene hjem nyttårsaften.
Det ble litt antiklimaks, da det på veien innover var snø/haggel, og temperaturen var ned mot 2 grader.
På Dale var det 4 grader og inne i skogen var det helt bart.  Det regnet litt i det jeg startet, men jeg kunne ta av jakken etter en stund.
I henget møtte jeg en mann som kom i mot. Han hadde startet fra egen båt som lå ved Bymarka, og skulle rett opp langs den bratte stien og tilbake til båten. Han mente vi ville treffes igjen, og fikk rett. Omtrent midt i bakken fra sjøen og opp møttes vi. Begge gangene hadde vi en hyggelig prat.
Han fortalte at det gikk en kar foran, men jeg så aldri denne personen. Han gikk også hurtigere enn meg, og selv om jeg tok gjennom skogen og rett opp, så var han borte vekk på toppen. I bakken ble jeg også forbisprunget av en trønder. Han hilste og ønsket godt nytt år. Vi hadde truffet hverandre tidligere, og han husket meg.
Det var en dame på toppen. Hun hadde gått opp veien. Vi sto i ly av huset og pratet. Det kom en sint hagelbyge akkurat på toppen. Jeg fant en ødelagt mobiltelefon under huset, som jeg bare lot ligge.
Det var også i år rester av fyrverkeriet på toppen, men ikke så mye som tidligere.
Jeg måtte over toppen og opp den ”fordømte bakken” før jeg igjen traff folk. Det var en del spor, så det hadde nok vært en folk opp og ned.
Men det tar tid rundt. Denne gangen gikk det ikke tre timer men opp mot to timer og tre kvarter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar