07 januar 2013

Rundt Lifjell søndag 6. januar 2013





Søndagsturen rundt Lifjell.

Lørdag ble det ikke tur. Det skyltes forkjølelse og feber. Jeg trodde ikke kroppen ville ha godt av noen timer med sekk ute i terrenget og tok derfor bare en kjapp tur rundt Gruda. Jeg fikk høy puls i nedoverbakke. Antakelig rett å bare ta en kort tur…
Søndag var det meldt om tåke, lite nedbør og bedre vær utover dagen. Vi kom av gårde på vanlig tid, rundt 10:30. Det var en del biler på Dale, og spor i søla utover langs sjøen. Selv om det ikke kan ha vært mer enn en eller to som har gått før oss, hele runden.
Vi verken så eller møtte noen andre før helt opp med huset øverst. Der var det til gjengjeld noen familier på tur.
Tåke og dårlig sikt hele runden, men inne i skogen merkes selvsagt ikke dette noe særlig.  Det er altid vanskelig å vurdere hvor tett tåka er, men den var etter min mening ikke noe spesielt tykk. Vi kunne se en 40-50 meter fremover. Men det er ikke mye å ta bilder av, slik at det ble få foto.
Noen stopp ble det likevel. Vi måtte på med jakken oppe i bakken. Da hadde vi gått i skjortearmene en god stund.
Jeg gikk først, og ble dyktig våt av vann fra busker og kratt. Det dryppet også bra fra trær om vi var borti stammen.  Det gikk i et jevnt, men forholdsvis rolig tempo. Det var ikke meningen at vi skulle ta oss ut.
Jeg hadde ”rolig” puls nesten hele veien, selv om den nok var over 80-85% av maks noen plasser.


Det kom noen karer oppover bakken fra Dalevann. En hadde med følge, og skulle springe opp, ned og så opp igjen.
På veien gjennom skogen nedenfor Dalevann, møtte vi to jenter. En av disse var åpenbart i litt dårligere form enn den andre, og var svært interessert i om det var ”flere bratte bakker”.
Vi måtte jo som sant er, si at det blir forholdsvis bratt det siste stykket opp mot Dalevann.
En fin tur, selv om det var en del sorpe, og mine nye (gamle) Alfa er glatte som pokker.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar