21 mai 2013

Innover mot Fossebekken 18. mai

Trugetur

Dette året ble det ikke en tur til Blåfjellenden  forbindelse med 17. mai helga. Med bestyrerinnen vel plassert i Spania, lå egentlig alt til rette for en helg på Blåfjellenden.  SeNorge meldte om snødekke nesten hele veien innover.  Det burde ikke være noe problem med truger.
Jeg gjorde klar lørdagsmorgen. Kjøpte inn mat for noen dager, og håpet at det ville være greit, selv om jeg reknet med å være alene.
Værmeldingen var svært god – sol og varme. Og de fikk rett, det var langt over 20 grader selv helt oppe i Hunnedalen. Jeg ble litt betenkt da jeg fikk se elva i Øvstebødalen.  Den gikk større enn det jeg har sett på lenge. Det må ha vært opp mot 10 års flom. Med så mye vann i elva, ville det gå stritt i Fossebekken.  Jeg håpet at det  fortsatt ville være snøbruer. Litt nifst, men på truger burde det gå, spesielt om jeg kjente til forholdene under den eventuelle snøbrua.
Det lå snø helt nede.  Jeg gikk over den første lille bekken på en snøbru. Det var ikke mye fenner oppover Oleskaret, men det lå snø. På andre siden, var forholdene omtrent som på samme tid i fjor.
Nesten  heldekkende snø, og issørpe på tjernene. 
Det var spor innover, og ett stykke på vei kom det to personer i mot. Jeg stoppet og spurte hvor langt inne de hadde vært. De hadde snudd ved Fossebekken.
Det var ”selvsagt” utlendinger.  Jeg trodde nok at elva ville gå stri, men gikk inn for å sjekke.
Det var mulig å komme over deler av elva på snøbro. Det ville også være mulig å komme til midten av elva, men det lille stykket over resten, gikk stritt. Jeg så ikke syn på å trø ned i vannet med den farten det hadde. Og snudde.  Det hadde gått en kar over tidligere, og hadde jeg tenkt meg om, så hadde jeg tatt av gårde tidlig, før smeltingen var kommet helt i gang. Nå rundt 15:oo var det mye vann i elva.
Jeg tok på trugene og vasset tilbake. I det jeg kom over kanten så jeg tre personer som også kom ”vassende” i  snøen.  Jeg gikk ned og tok en liten prat. Også de utlendinger.  Tre i fellesskap kan nok komme over elva, men det blir uansett tungt å komme seg helt inn til hytta.  Det er dagslys lenge, og fint vær, det er ikke mye som kan gå galt, om de kommer over elva.
Med slik snøsmelting som på lørdagen, vil det ikke ta mange dagene før det er greit å gå innover.
Antakelig vil det være mulig alt neste helg, men da med truger øverst. Vi får se på været.
Om 14. dager vil det i hvert fall være mulig, selv om det blir en god del fenner å krysse.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar