13 januar 2014

Bekledning, eller hva brukes til turer i heia og på fjellet.

En liten oversikt over hva jeg bruker høst, vinter og vår.

Jeg har gjennom en del år brukt forskjellig utstyr. Det er egentlig skjedd ganske stor endringer i hva jeg har på meg gjennom årene. I starten var det mye militærutstyr, eller etterlikninger.

Forsvarets feltbukse, marsjstøvler og en feltjakke- etterlikning.  Under gikk det i bomull, og i regn var det tett regnsett (som aldri kom på før jeg var gjennomvåt). Skoene måtte av, og det tok tid.

Rimelig fort ble det kjøpt inn en etterlikning av forsvarets BF, som fortsatt er i bruk. Men bare i høytidlige anledninger, som 17. mai.
Sekken var fra tidlig middelalder – Bergans, med jernskrammel i ryggen og strammer. Den hadde noe som kunne kalles hoftebelte.
Litt forskellig fra i dag.
 
Sekk
Etter å ha brukt en del forskjellige Norrønamodeller, har jeg gått over til en Bergans Helium 65liter.

En utmerket sekk for meg som stirrer det å bli gammel i hvitøyet. Sekken veier bare så vidt over 1 kilo. Det betyr en del å slippe å dra på de ekstra 2-3 kilo som en vanlig sekk ofte veier.

Lue
Alt som er igjen av ”gamle dager” er lua, som fortsatt gjør tjeneste.  Etterlikningen av BF er et allsidig plagg.  Skikkelige øreklaffer som holder ørene varme i nok så mange kuldegrader. Bremmen er grei å ha både i regn – for å holde regnet vekk fra brillene, og i sol. I varmt vær er det bare å stappe lua i lommen.

Jakke
Det tok ikke lang tid før jeg kjøpte den første GoreTex jakken.  Av en eller annen grunn, valgte jeg Norrøna Trollveggen, og var fornøyd med de forskjellige utgavene, helt til Norrøna fant ut at det ikke var nødvendig med stormklaff.
Da ble det Norrøna Recon. Tung som bare det, men bombesikker.  Da Norrøna tok vekk stormklaffen på Reconjakken, måtte jeg igjen finne en ny modell.
Jeg fant en Norrøna Dovre på tilbud, og da ga valget seg selv.  Det er ikke så mange månedene jeg har hatt jakken, men så langt har den innfridd forventningene.

Undertrøye
Ull – av forskjellige merker. I det siste har jeg brukt Aklima sin ”bestefartrøye”.  Alternativet er Devold Aktiv.  Jeg kjenner ikke store forskjellen på disse. Men foretrekker ”bestefartrøye” på grunn av utseende. Man er da morfar….

Mellomplagg
Tidligere brukte jeg skjorte med høyest mulig innhold av ull. I det siste har jeg tatt i bruk Norrøne Lofoten Varm1. Kombinasjonen ull under, fleece over, mener jeg virker ”tørrere”, og gir bedre fuktighetstransport ut til skalljakken i vedvarende regn.

Bukse
De siste 10 årene, sånn omtrent, har jeg brukt Norrøna Dovre bukse.  Den modellen har en passform som står godt på meg. Andre bukser blir ofte litt sånn ”sekk”.  Ulempen med Dovrebuksa er at den ikke varer særlig lenge.  Det går ikke mange månedene før regnet begynner å trenge gjennom på låra, og at den blir revet opp av skohempene nede. Men så lenge den er ny, så er buksa den beste jeg har funnet. Lett, vanntett, med lufting og også stramming ned for vading over bekker.

Jeg bruker både seler og belte. Jeg må jo ha noe å henge kniven i, og bukseselene holder selvsagt buksa oppe.

Undertøy
Jeg bruker syntetisk underst. Jeg har ull for de kaldeste turene, men som oftest blir det Bavac Tempo boxer.  Er det kald, eller det er meldt regn, blir det i tillegg en Bavac Tempo lang.  Den lange, lager litt isolasjon mellom Dovrebuksa og huden, og gjør at det ikke blir ubehagelig kaldt og vått.

Sko
Nesten uten unntak har jeg brukt Alfasko av forskjellige modeller, fra modellen som var lik marsjstøvelen, modell Marka, til Walk King. Det er selvsagt først og fremst passformen som har vært avgjørende for valg av sko. Goretex’en på de første skoparene holdt ikke lenge, men nå holder membranen nesten like lenge som skoene.

Det siste året har jeg forsøkt å finne en sko som både henger på vått fjell og passer, og som har goretex. Så langt uten å finne noe bedre enn Alfa Walk King. Men som nye, er de spinnglatte på vått fjell, og helst farlige. De burde vært utstyrt med advarsel.

Men jeg har aldri hatt gnagsår i Alfa skoene.

Strømper og sokker
Etter at skoene er ”gått inn”, bruker jeg Ullvang Spesial underst og Devold sokker over. Det er en meget god grunn til at jeg bruker ”Ullvang Spesial”, form og farge skiller seg godt ut fra alle andre strømper. Det gjør at de ikke blir vasket på normalprogram, og letter parkoblingen.

Jeg har mange par av både Ullvang Spesial og Devols sokkene. Det gjør det også enkelt å finne par etter vask. Og det gjør at jeg beholder muligheten til å finne to like, selv om sokkeånden har forsynt seg.

Vanter
Her har jeg funnet ut at billigste sort holder lenge. Vantene kjøper jeg flere par enten hos H&M eller Europris for 10-20 kroner paret.  Av en eller annen grunn forsvinner disse ettger hvert, og jeg må kjøpe flere par hvert år.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar