04 januar 2014

Rundt Lifjell lørdag 4. januar

1.       turen i 2014


Så var det et nytt år på gang. Jeg har ofte hatt en mistanke om at ”noen” forsøker å lure på oss et gammelt brukt år. Denne gangen er det ikke mange årene som passer. Det er kommet store mengder nedbør, alt er vått, og det bare fortsetter å regne. Temperaturen er høy, i dag var det 7 grader.

Det virker som om det ikke er så mange årene at det har vært så ”bra” vær på årets første tur, men en liten sjekk gjennom gamle notater forteller egentlig en litt annen historie:

1997 – på ski i Brekkå  sol -10 grader

1998 –LIfjell   vind opp mot kuling litt regn  og 6 grader,

1999 - Bynuten nysnø øverst og rundt 0 grader

2000 – Li Resasteinen vått 5 grader

2001 – Hå Varhaug  lett regn Snø inne i landet. 
Nå er det egentlig dagens tur dette skal handle om. Værmeldingen var sånn bort i mot brukbar. Det ville regne godt om morgenen, men det ville bli opphold litt ut på dagen. Og det stemte. Jeg kom til Dale i lett regn, men ikke langt ute ved sjøen ble det opphold. Nå gjør ikke det så stor forskjell. Det drypper og renner fra busker og trær, slik at jakken må være på.  
Det var to biler utenom min. Et par holdt på å sale opp for en tur. På spørsmål, fikk jeg opplyst at de ville opp Øksendal og til topps, en litt kortere tur enn min.  Det var også et spor utover, og oppe i henget kom det en kar i mot, Han hadde snudd et stykke lenger fremme.

Jeg brukte et par høye Crispi jaktstøvler. Her gikk Goretex’en etter bare noen få gangers bruk, men de henger som bare det på vått fjell.  Valget er derfor å gå våt på beina, men sikkert. Eller skøyte rundt på Walk King og være tørr.

Det er ubehagelig å være våt på beina i timevis, men det er jo noe jeg har gjort noen ganger… Denne gangen valgte jeg sikkerhet fremfor å være tørr.

Det ble en god del vann å vasse gjennom.  Jeg har opplevd mer vann i stien tidligere, så det var ikke direkte uventet.  Selv opp bakken fra Bymarka var det mye vann.

Men øverst blir det en del stein og berg.  Her var det lett å gå med sko som hang.  
Det var ikke et menneske på toppen. Jeg kunne se at det hadde vært folk. Antakelig de jeg snakket med ved starten.  Jeg møtte ikke folk før helt nede ved Dalevann, men fra der og til parkeringsplassen kom det en del folk i mot.  Da var klokka nesten 13:30, og det blir fort mørkt, i hver fall inne i skogen i overskyet vær….

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar