27 februar 2014

Hva trengs på en lengre dagstur

Innhold i dagstursekken.

I tillegg til mat er det egentlig ikke mye som trengs.
Jeg for min del har alltid med tørre klær (i to plastposer i sekken). Det er sokker og ragger. Undertøy (ullbluse) og ekstra fleece genser. En tynn for sommerbruk og en noe tykkere for vinterbruk. I tillegg har jeg alltid med en stillong, ekstra par tynne fingervanter og ekstra lue.
Kart og kompass (i hvert fall det siste) trenger jeg vel ikke å nevne? Det er selvfølgelig med.
Det blir opp mot 80-90 dagsturer i løpet av et år. Regner vi 80 pr år og at jeg har holdt på med dette i 25 år så blir det 2000 turer – pent og rundt. 
Det vil være litt spesielt om ikke min erfaring er temmelig representativ for de fleste.  Jeg har hatt mine fall og ulykker – blant annet brukket foten på tur alene. 
Og erfaringen (da tar jeg også med de ”tilfellene” jeg har vært borte i), er at utstyret IKKE hindrer alvorlige ulykker. Alvorlige ulykker skjer ved fall og ved vading av bekker og elver eller tilsvarende.
Der sekken og innholdet kan gjøre en forskjell, er når noen – andre – går seg vill i tåke, eller kommer ut av stien.  Med andre ord er det i disse situasjonene innholdet i sekken kan gjør en forskjell.
Et mindre sykehus, med utstyr for større operasjoner er, etter min mening helt unødvendig å bære på, og veier adskillig mer enn nødvendig. 
Jeg har alltid litt mat med (en kjekspakke). Når det gjelder førstehjelp utstyr, så bærer jeg på plaster, sårstrips, pinsett og smertestillende.
Og dette er det utstyret jeg har hatt behov for gjennom hele mitt turliv – til nå.
Om dette er nok, vet jeg jo ikke. Fremtiden kan fortsatt bringe overraskelser, men jeg tror temmelig sikkert at dette blir innholdet til jeg hiver turskoene på bålet.

1 kommentar:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett