01 januar 2015

Nyttårstur på kjente stier.

 Fjord og hei.


Nytt år og nye turer. Årets første tur kunne gå på bar bakke, med fjellsko og ikke ski. Det var ikke en gang nødvendig med brodder. Ikke hverken is eller snø og se.

Det var egentlig det beste vinterværet, som kan bestilles. Det var varmt. Opp mot 9 grader. Det var overskyet.

Jeg fikk noen svært få dråper i hodet helt først og helt sist, men uten at det var nødvendig å ha på jakken.

Det var vind. Men bare helt øverst, og selv der bare så vidt opp mot bris.

Det er skikkelig vintervær. Ikke Regn eller frost.
Eneste problemet er at det selvsagt er fuktig på bakken. Jeg gikk forsiktig nede ved sjøen. Det var mulig å gå oppe i henget i stede for nede i skogen. Det er ikke alltid det er mulig midtvinters. Jeg syntes at støvlene hang godt, men jo høyere jeg kom jo mer bakglatt ble det.

Selvsagt skjedde det ingen ting så lenge jeg konsentrerte meg og passet på. Ett stykke fra toppen over noen flyer - en plass hvor det ikke er bratt eller vanskelig forsvant foten under meg og jeg lå langflat på svaberget. Heldigvis ble det ingen skader, ut over noen blå merker. Men slike hendelser gjør det klart for meg at det ikke finnes noen garanti. Det ble tungt en stund, lettere skjelven fortsatte jeg nedover.

Første nyttårsdag er helligdag og derfor offisiell turdag. I følge min logg er Dale/Lifjell den turen jeg oftest tar denne dagen. 
Med snø og is siden julaften, var det langt fra sikker at det ville bli mulig å ta turen rundt denne første nyttårsdag.

Det ordnet seg i siste liten. Godt og varmt i været etter hvert ,og is og snø forsvant.

Som oftest blir det en sen kveld/natt på nyttårsaften, men denne gangen var det mulig å komme av gårde omtrent på vanlig tid.

Til min stor overraskelse var det en del biler på Dale. Jeg så et parti på vei opp mot toppen fra stidelet. Fra der og til jeg var omtrent nede ved Dalevann, så jeg ikke andre.

Stien rundt var som vanlig våt og fuktig. Kristtornen hadde fortsatt røde bær. Det har så langt ikke vært nødvendig for fuglene å ty til disse.

Vanligvis er det mulig å se at folk har vårt på toppen nyttårsaften. Det har alltid tidligere vært rester etter raketter og det har ofte vært tomgods slengt rundt om. Denne dagen var det kun et enkelt plastglass som kunne minne om festligheter.

Det hadde vært mulig å gå uten jakke nede i skogen, opp mot toppen var det vind og tåke. Det ble betydelig kaldere et stykke. Som vanlig ble det greit igjen nede i skogen, og de siste bakkene går i springfart. Denne dagen var det greit å skifte til tørt tøy ved bilen. Termometeret viste ni grader et øyeblikk.

2-3 timer fjelltur midt i Sandnes uten å treffe et eneste menneske - nesten.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar