31 januar 2015

SKITUR

Nysnø og nye sko


 

Hvor skal lørdagsturen gå?
Det var vanskelig å velge turmål for lørdagens tur. Værmeldingen var ikke grei, med vind og litt nedbør. Det var ikke helt som lovet tidligere i uka. Temperaturen ville ligge rundt null, noe over på dagen og litt under på natten.

Det var frost og glatt på morgenen. Det fristet med en skitur. Jeg har faktisk ikke hatt ski på beina i år, og litt trening må til om det skal bli noen turer innover mot Blåfjellenden.

På nettet lokket Brekko med nysnø og temperatur rundt null.

Nye sko.
Det ble som vanlig litt, eller helst mye frem og tilbake før tingene var på plass. Ski og staver var enkelt. Ryggsekk termos og te, var greit, Vanter og vinterhue, ikke noe problem. Sko?

Sko?

Hvor i alle dager hadde jeg satt skoene siste (For nesten et år siden). Jeg tok en grundig gjennomgang av utstyrsboden - og resten av huset.

Til slutt måtte jeg krype til korset og spørre bestyrerinnen om hun kunne finne skoene.

Det er liksom siste utvei.

Når heller ikke hun finner skoene, må de regnes som ugjenkallelig tapt.

En kjapp tur innom sportsbutikken ordnet det.

Forsiktig start.
Det har vært en mild vinter så langt. Skikkelig frost og glatt bare en morgen. Jeg lurte litt på hvordan veien til Brekko ville være. Helt fra E39 var veien islagt. Det var is og ikke snø, og nesten ikke hold. Heldigvis tok jeg raskt innpå et par biler, og etter det ble farten så avgjort satt etter forholdene. Det tok tid, men heller det enn en bunk i bilen.

Folk og hunder.
Lørdag pleier det å være god plass i Brekko. Det er ikke alltid det er plass til bilen på den øverste parkeringsplassen, men i hvert fall på den nedre.

I dag var det stopp et godt stykke nedover veien. Det ble å kjøre godt til side og parkere.

Sammen med en masse folk, unger og bikkjer. Med ski, staver, pulker, kjelker og akebrett, engangsgrill, ligge/sitteunderlag og masse annet.

Det løser seg jo opp etter hvert, og det blir mulig å komme fram.

Bortsett fra at det er en del skiløpere som trener i samme løypene, og de går fort. Mye fortere en meg, og det kan da ikke være riktig?
 

 
Lang kø og mye biler.
I løypa var det også trangt. Mye folk, både foreldre med unger, på ski eller i pulk, ungdom på skøyteski og gamlinger som meg med sekk og heller bedagelig tempo.

Jeg er ikke helt sikker på om det er flaks eller dyktighet, men denne gangen traff jeg smørningen perfekt. Det hang i bakkene, og jeg hadde tak på flaten. (og det gikk ikke for fort nedover.)

Det var for en gangs skyld kjekt å gå på ski.

Av erfaring vet jeg at det vil bli vond dagen etter om jeg gjør for mye av det. Rundt klokka 2 satte jeg kursen mot bilen.

Og denne gangen var jeg antakelig heldig. Det var ikke kaos og stopp. Selv om det var mange biler, de sto langt nedover veien, så kom jeg ut uten problemer.

Og isen var delvis smeltet, og det var på langt nær så glatt som da jeg kjørte oppover.

Skitur med flaks

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar