23 mai 2018

Sommertur rundt Lifjellet med flott følge.

Det er kjekt med følge på tur.

Etter mange dager med tur og trening. var jeg ikke helt klar for en mandagstur, selv om det var 2. pinsedag.

Været gjorde utslaget.

Det gjorde ingen forskjell for Bestyrerinnen. Det var greit med en tur frem og tilbake til Blåfjellenden på lørdag/søndag. Mandag var det ikke snakk om å få følge av Bestyrerinnen.
For egen del kikket jeg på været og fant ut at det ville være alt for galt å sitte inne. Det var blå himmel, varmt og lite vind. Perfekt turvær.

Selv om det hadde blitt tur både torsdag, lørdag og søndag, kjentes det greit å ta på fjellsko og pakke sekk.
Lett sekk må jeg legge til. Det var ikke behov for å dra på stort mer enn minimum, noe som betød 1/2 liter saft, og jakke (pluss "sikkerhetspakken" som alltid er med).

Jeg bestemte tidlig å la turen gå rundt Lifjellet - og jeg planla å ta det med ro. Ingen hurtig tur helst.
Turen rundt Li tar omtrent 2 1/2 time, og det jeg så fram til å ta denne turen i fint sommervær. Oftest går jeg alene på denne turen. Broderen er ikke helt klar for Li - etter et uhell i henget. Bestyrerinnen synes denne er litt for lang.
På Dale var det nesten fullt på parkeringsplassen, jeg fant en ledig plass inne i et hjørne, og heiv påsekken og tok mot stien. Det kom en bil, som kjørte forbi og parkerte. Det var kjentfolk fra Hunnedalen. Etter 25-30 år på samme sti der oppe, har jeg blitt kjent med de som holder til nærmest stien. Og jeg stopper ofte opp for en liten prat.

Dette var kona til Bernt. Han satt hjemme med dårlig fot. Vi pratet litt, og jeg fortsatte. Ikke lenge etter kom hun etter og vi tok følge rundt.
Det var kjekt med følge. Nå hadde jeg egentlig tenkt å ta det med ro, men vi holdt et greit tempo. Ikke helt full fart, men et bra turtempo.

Det gikk i hvert fall så fort at vi tok igjen et par følger på veien mot Bymarka. Fra der og opp brukte vi den gamle stien mot toppen, og var der var det ikke mange andre ute og gikk.

På toppen var det folk - selvsagt. Vi så barnevogner, så de fleste hadde nok kommet opp veien. Det var mer folk mellom toppen og Dale enn jeg er vant med. Nede ved Dalevann satt det en del mennesker, og det svømte en dame ute i vannet. 17 grader ble det opplyst. Gufse kaldt, etter min mening.
Det ble en kjekk tur. Vi gikk oftest i pratetempo, og kom likevel rundt på ikke mye over 2 og en halv time. Godt gjort. Men finværet gorde nok mye...

Takk for turen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar