13 februar 2024

En tradisjonell tur – til Korset og Norskeplassen via Lavendelstien.

Denne dagen ble også jenten med.

Tirsdag mente YR det ville bli 27 grader og litt dis, men stor sett sol. Litt vind ville antakelig gjøre det hele litt mer levelig. Vi ville nå på tur uansett.

Denne dagen var det ganske mange som møtte opp klokka ti. Planen var å ta ned bakken til Balito og videre bort til rundkjøringen ved ANFI og så opp til Korset.

Det var videre snakk om å ta stien mot Lavendeldalen og så opp til Norskeplassen. Ned fra Norskeplassen til «Natural Park» komme vi jo alltid. Dette er ikke en skikkelig langtur, og siden gjengen besto av en del jenter ville turen antakelig gå i et behagelig tempo.

Det er lettere å gå ned Balitobakken enn opp. Det var også en av grunnene til at vi valgte nettopp denne veien til Korset. Kneiken i rundkjøringen ved ANFI bød fortsatt på en liten utfordring, og bakken opp til korset var ikke blitt mindre bratt,

Det gikk to karer forbi, og de tok rett opp mot Korset, og da vi kom – sakte – oppover den siste bakken kom de samme karene nærmest løpende nedover – fortsatt rett ned.

Det var fullt av folk i bakken oppover mot toppen. Vi måtte tre til side for folk som ville opp og folk som var på vei ned. Det var enkelte plasser litt trangt om plassen.

Etter den vanlige stoppen for drikke – og foto – på toppen tok vi fatt på veien innover. Det kom folk bakfra og ville forbi. Det viste seg å være kjentfolk. Det er alltid hyggelig å snakke med gamle arbeidskolleger.

Det er litt kjedelig å gå veien innover, og det er faktisk et god stykke fra Korset til der stien mot Lavendeldalen tar av. Et par dryge bakker gjør det hele også litt tungt. Selv om det var sol og litt dis, ble vi ikke plaget av varmen. Det ble varmere etter hvert.

Stien som følger vannledningen mot Lavendeldalen, er smal og svingete. Her dukker det plutselig folk opp bak en sving og noen må da opp i siden for å slippe andre forbi. For oss gikk det i et greit tempo ned til bunnen, hvor vi igjen fikk en liten pause med frukt og drikke.

Det gikk med litt vann etter som det ble varmere. I bakkene oppover kunne jeg kjenne sola i nakken, Det ble varmt. Det gikk sakte, men heldigvis hadde ingen problem med å henge med.

I starten av Lavendel dalen ble det litt splitt. Edvin og jeg tok mot Norskeplassen, men jentene satte kursen direkte opp over mot platået og stien mot den bratte bakken ned til hotellet.

For oss to gutter, ble det høyt tempo mot Norskeplassen, hvor det ikke ble noen pause denne dagen. Vi gikk mot hotellet, men svingte av mot Dalen og den litt lengre veien mot Natural Park enn veien ned den bratte bakken.

Egentlig gikk vi den stien for å kunne kikke etter jenten som skulle komme oppover. Vi så ikke folk i det hele tatt, og bestemte os for å igjen å ta Dalen mot hotellet.

Som vanlig ble det høyt tempo utover alle svingene. Her er stien så pass flat at det er mulig å holde litt fart. Temperaturen var muligens høyere enn dagen før, men vinden gjorde minst like greit å gå som forrige gang.

Vi kom til Nyedalen og Natural Park i god form, men måtte vente litt før jentene dukket opp. Vi for vår del hadde hatt en tur på omtrent 11 kilometer, og jentene bare en litt kortere tur.

Litt senere på dagen viste termometeret uten for bassenget ved hotellet 28 grader, vi var glade for å ha gått før temperaturen steg skikkelig. Vi var alle enige om at det hadde vært en flott tur.