27 desember 2012

Fra Reve havn til Orre-elva 2. juledag

Det ble en kort juletur dette året.

2. juledag ble det meldt om lite vind og helst oppholdsvær. Temperaturen har vært rundt null det meste av tiden. Selv om snøen tiner litt hver dag, så vil den ikke helt forsvinne. Jeg ser ikke syn på å kravle, eventuelt krype rundt Lifjellet, så da måtte det bli en kjapp tur langs stranden. Det passet på mange måter bra en 2. juledag. Det var snakk om noen sosiale forpliktelser, som jeg selv sagt velger å se bort fra…
Jeg stoppet denne gangen ved Reve havn. Selv om det er mye is nedover bakken mot havna, var det mulig å komme ned på stranden. Det er litt merkelig nede ved havnen. Her skifter det år om annet med å være sandstrand eller rullesteinsstrand. Nå er det sand et godt stykke sørover.
Det var smeltet så pass at sanden var løs. Det enkleste var å gå helt ute i sjøkanten. Det er en viss fare for å bli våt, men det er tross alt bedre enn å gå i løs sand. Det er tungt.

Det var en del biler ved havnen, og en mann holdt på med en av båtene i havna.
Sørover var det spor, men jeg kunne ikke se folk.
Det kom en mann joggende i mot på Revesanden, og det var en dame med hund som også gikk sørover. Men fra Revtangen og videre mot Orre ble det helst litt folksomt.  Det var en god del folk som gikk tur. Jeg gikk forbi flere grupper som hadde pause i sanddynene. 
Det var overskyet, og jeg fikk en byge på meg nedover, men etter en stund ble det skikkelig varmt og det ble mulig å gå i skjortearmene.  Det var litt i kontrast til nesten alle andre, som var godt innpakket.
Det trakk litt fra sør, og det var bedre i le for den lille trekken som var, men nesten hele turen tilbake gikk uten jakke og med lua i lommen.
Det er litt ensformig å gå slik på flate stranden. Det virker milelangt til neste bukt, men tidsmessig er det ikke så langt. Turen fra havna og tilbake tok ikke så veldig over to timer.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar