10 desember 2012

Hå gamle prestegård til Varhaug gamle kirkegård - 8.12.2012

Lørdagstur langs sjøkanten.

Lørdagens tur ble en av de faste vinterturene. Med snø på bakken og frost fra morgenen av, ville det være vanskelig å ta en runde rundt Li fjellet eller for den saks skyld til Bynuten. Det ble derfor langs sjøkanten fra Hå til Varhaug og retur.
Fredagen gikk jeg rundt  Gruda, bare en time og 15 minutter, men jeg holdt så pass fart at jeg kjente det i beina dagen etter.
Det var ingen andre biler på Hå da jeg kom.  Det var spor i snøen, men vedkommende hadde snudd etter bare noen få meter.  Jeg snudde ikke, men det ble å gå mot vinden med klaffene nede og jeg var ikke helt sikker på at det ikke kunne bli frostroser i ansiktet. I le av fyret ble det adskillig mer behagelig.
Det var issvuller i stien mellom fyret og veien ned mot Obrestadbukta. Det ble å gå ute i ura, og passe på at jeg ikke tråkket feil.  Det gikk ikke fort.  Det tar likevel ikke så mye lenger tid enn vanlig.
Jeg hadde ikke sett spor mellom fyret og havna, og videre mot Reimebukta var det heller ingen andre som hadde gått den dagen.  Jeg så ikke spor før helt ut mot Grødalandsskogen. Fra der og til Kirkegården var det en del spor, men ikke mye folk.
Selv om jeg startet senere enn vanlig – nærmere 11, så var det morgenlys ved Hå. Det var ikke mye dagslys over Komedelen heller. En del av hjemturen gikk i dagslys. Jeg fikk en del sol, og det klaret opp en stund.  Fra havna og tilbake til parkeringsplassen ble det helst litt kveldslys. Og det selv om klokka ikke var tre engang.
Denne gangen så jeg også ørn over Obrestadbukta. Den ble forfulgt av andre fugler, men den så ikke ut til å bry seg særlig om dette.
Det var hardt i bakken hele turen, og alle myrene var frosset. Det tar på beina å gå på et slikt føre. Den siste halve timen mot Hå kjente jeg det godt. Det ble nok over null utover dagen, emn det tinte ikke mye. Det var ikke et skikkelig snødekke, men litt flekkvis hvitt.  Alt i alt en ”normal” vintertur.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar