11 desember 2012

Reve Orre stranden Søndag 9. desember 2012

Strandtur

En gang eller to i året blir forholdene slik at det blir vanskelig å gå de vanlige plassene. Snø og is med regn og noen få varmegrader gir slik forhold. Selv om det var mulig å gå langs sjøkanten på lørdagen, ville det bli litt vanskeligere på søndagen. Det kom en del sludd som skulte isen og gjorde det glatt.
Jeg snakket med broderen, og vi ble enige om å ta en strandtur. Siden en slik tur ikke krever lang kjøring, kunne vi ta det litt med ro på morgenen.
Det regnet tidlig på morgenen, men værmeldingen lovet bedre vær utover dagen. Jeg gjorde meg klar til tur, og denne gang tok jeg også med en pakke kjeks og te.  
Bernt ringte. Han spurte hvor vi hadde tenkt oss. Han hadde faktisk tenk på samme turen. Vi ble derfor tre denne dagen.  Vi møttes ved Reve havn. Bakken ned var iset. Bernt hadde kjørt et stykke ned, men jeg så ikke syn på det, og parkerte langs veien.  Den første delen av stien var dekket av is. Det ble å gå over et jorde. Og klatre over gjerder. Sørover gikk vi ute langs sjøkanten. Mye av stranden var dekket med is, så enkelte plasser var det svært glatt.
Men sanden var stort sett hard og lett å gå på.  Vi gikk mot Orreånå.  Rett før elva er det et stykke strand som er skilt fra Orresanden. Her gikk vi rett over på isen. Broderen gikk i bakken, men uten skade.
Fra elva og tilbake gikk vi i sanddynene. Det var ikke like enkelt som helt ute i vannkanten, men det var greit.
Vi hadde en liten stopp i nærheten av Friluftshuset. Ingen andre ville ha te, så den dro jeg på unødvendig. Fra stoppen og til veien gikk det i full fart. Bernt først og vi etter. Det var egentlig ikke vanskelig å holde følge, men vi har normalt et litt roligere tempo. Det ble til at jeg i hvert fall måtte ”gi på”, store deler av returen. Når kroppen fungerer er det bare greit å ta seg ut av og til.
Det var surfere i sjøen utenfor veien. Det må være kaldt. 
Vi gikk langs hovedveien tilbake til bilen det siste stykket.  Turen hadde tatt totalt 2.5 timer, og med det tempoet vi holdt fra friluftshuset, så ble det en god gjennomkjøring.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar