28 desember 2013

Dale - Li Sandnes Lørdag 28. desember


Den gangen Yr fikk rett.

Det var skikkelig dårlig vær natt til lørdag. Om morgenen blåste det fortsatt stikker og strå. Og det regnet i bøtter og spann. Det ble ikke skikkelig lyst før nærmere 11. En sur morgen.

Yr var litt optimistisk, og nevnte noe om opphold og mindre vind.  Forholdene var likevel slik at jeg lette etter en god unnskyldning for å holde meg hjemme.  Gode unnskyldninger er vanskelig å finne, og denne dagen sparte jeg de til en annen gang.
Men i vind og regn er en runde rundt Lifjell et godt alternativ. Turen går stort sett i le for vinden, og den er også så pass kort at det ikke gjør noe om det regner. Men vått blir det uansett.
Og vått var det. Og det blåste. Og det kom regn.
Men Yr fikk rett, helst lite av alt i forhold til hva det kunne ha vært.

Alt på Dale viste det seg at det nok ikke var mange som trodde på turvær denne dagen. Ikke en bil .
Det vil si det var en bil. Den tilhørte et medlem av Sandnes turlag som monterte nye skilter, for at det skulle bli ennå enklere å finne frem. Dugnad 4. juledag - vi får bukke og takke for innsatsen.
Men det var ingen andre, selv oppe på toppen var det ikke spor.
Nå var ikke forholdene så helt gale. Det regnet litt fra start, og det blåste selvsagt, men stien ligger egentlig godt beskyttet for vind fra sør.

Over toppen, er en helt annen sak. Der kan det blåse skikkelig. Men det er så pass kort stykke at det sjelden gir problemer.  Jeg fikk litt regn mot meg i det jeg kom opp på snaufjellet, og trodde det skulle bli en skikkelig stri tørn før jeg igjen kom meg i le lenger nede.  Men også her hadde jeg værgudene med meg. Regnet stoppet, og vinden ble aldri et problem. Men vått var det. 
Dette var en av turene som gikk greit, Jeg tok det riktignok ”rolig” oppover bakkene, og prøvde å holde pulsen rolig. Det hjelper.
Som så ofte før, selv om jeg syntes det så surt ut om morgenen, så ble det en kjekk tur etter hvert.

 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar