09 mars 2019

En våt fjelltur midt i Sandnes.


Standardturen i regn - hele turen.

Det hender jeg angrer på ting jeg IKKE gjorde – jeg angrer ikke så ofte på ting jeg har gjort....
Hvorfor gikk jeg ikke lørdagsturen på fredag? Da var det vær – bra vær. Både sol og ikke så forferdelig kaldt, men det blåst.

På lørdag regnet det. Det regnet mye. Det regnet hele turen. Forresten, det var ikke bare regn øverst. Der var det sludd og hagel – og en liten kuling....
Det kunne faktisk passe å ta fram et dikt av vår lokale dikter Sigbjørn Obsfelder:

En er en, og to er to -
vi hopper i vann,
vi triller i sand.
Sikk, sakk, vi drypper på tak,
tikk, takk, det regner i dag.
Regn, regn, regn, regn
øsende regn, pøsende regn,
regn, regn, regn, regn
deilig og vått, deilig og rått!
En er en og to er to - vi hopper i vann,
vi triller i sand.
Sikk, sakk, vi drypper på tak,
tikk, takk, det regner i dag
Værmeldingen var klar på at det ville bli en våt tur om jeg tok ut på lørdagen. Våte turer er ikke uvanlig, men etter som årene har trillet på, blir slike turer mindre og mindre «behagelige». En fordel med å bli pensjonist er nettopp å kunne ta ut på fine dager, og heller bli hjemme når været skaper seg.

Denne gangen burde jeg ha tatt ut på fredagen. Nå ble det tur på lørdagen.

Med alder følger erfaring, det betyr vanligvis for meg at jeg kjenner igjen feilen når jeg nok en gang tråkker i baret...
Det å kle seg for regn, ned mot null grader og vind er derimot noe jeg har fått på plass – tror jeg.
En ting er sikkert, vått blir det uansett, det er bare et spørsmål om å gjøre det mest mulig behagelig å gå våt til skinnet.

Gore-Tex er på ingen måte pustende. I hvert fall ikke nok til å holde meg tørr. Likevel bruker jeg både jakke og bukse i Gore – Tex. Jeg har forsøkt det meste, men Gore Tex er best – synes jeg.

Med vind og regn og ned mot null grader, er det selvsagt med lang stil-longs. Jeg bruker kunstfiber, som jeg mener er «best». Ull er nok varmere, men jeg har ikke problem med å holde meg varm – så lenge jeg går.
Gore-Tex jakke er alltid med, men med regn i vente blir det ofte til at jeg hiver på en tynn fleece jakke i tillegg til ullbluse. Det hender at jeg blir kald i regn/sludd, vind og ned mot null med bare ullbluse. Den tynne fleecen gir nok isolasjon mot regn som strømmer nedover jakkearmene og holder armer og hender varme.

Heldigvis selges det sko med Gore – Tex. De holder tett en stund – mine ALFA Walk King omtrent et år. I gamle dager ble det å gå våt på beina omtrent hele turen. Nå holder jeg meg tørr – om skoene er nye. Det var ikke de jeg tok på meg denne lørdagen. Jeg har nye, men de ligger fortsatt i eska....

Etter vel en halv time av dagens tur (som tok over 3 timer) var jeg våt. Da jeg kom ned til bilen var jeg gjennomvåt....
Det var på tross av været enkelt vårtegn som er kjekt å se. Den "tidlige" bjørka nede ved sjøen hadde fått enkelte grønne skudd.

Noen klager at det er vanskelig å finne stier hvor det ikke er andre. De skulle forsøke en tur fra Dale rundt Lifjellet og tilbake i regn, fjelltur midt i Sandnes. Ikke en kjeft uten om meg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar