14 mai 2012

Bynuten lørdag 12. og søndag 13 mai 2012

Det ble nok to turer til Bynuten denne helga.   Det burde jo snart være mulig å komme seg opp i heia.  De siste årene har dette vært mulig fra midten av mai, men det har tidligere også vært vanskelig før i begynnelsen av juni.

Ut fra snøkartet virker det som om det er mindre snø i år enn i fjor.  Nå blir det nok varmere utover uka, og ikke frost om nettene. Det burde hjelpe på snøsmeltingen.

Natt til lørdag blåste det "stikker og strå" hjemme. Det blåste fortsatt friskt lørdag morgen, og det var en kald vind på parkeringsplassen. Det var et par biler alt, og jeg gikk forbi et par helt nede i starten av bakken.

Det var spor oppover, men da jeg kom ut i myra så viste det seg at de nok var fra fredag.  Det var litt sol, men også noen svarte skyer. Jeg trodde de ville komme regn et par ganger, men det forble tørt. Stien var derfor forholdsvis god å gå. Det var tungt å starte på bakken, men ble bedre etterhvert. Ved fossen blåste det godt, og jeg fikk en kalddusj. De siste bakkene oppover gikk jeg i bra tempo uten å komme helt opp. Det var egentlig en litt ny opplevelse.
Øverst blåste det faktisk mindre enn nede.
Det var nysnø på Vådlandsnutene og innover heia, men ikke særlig mye.

Paret jeg gikk forbi nede, traff jeg igjen nede ved vannet ved fossen. De gikk på "feil" side, og brukte mye lengre tid enn meg. Jeg måtte vente ved fossen for å unngå å bli gjennomvåt.

Ellers traff jeg ikke en kjeft før ved porten, og det var ikke mer enn 5 biler nede.

Søndag kom broderen og hentet meg litt før 10:20. Det blåste fortsatt, og det var meldt om nedbør senere på dagen.
Fra morgenen av var det noenlunde bra vær og opp mot 10 grader.  Det var en hel del biler på parkeringsplassen, men ikke mange på vei opp over. Vi gikk bak en fyr opp bakken, og tok igjen noen ut over Trodlabærtjønnet, men etter dette var vi først i køen.

Det var bra forhold og nesten tørt. Det var til og med litt sol enkelte ganger. Men det blåste. Et par plasser oppover skarene måtte jeg ta meg for med hendene for ikke å gå over ende. Det ble ikke lange stoppen på toppen. Jeg satt sekken i fra meg for å finne fram drikken. Da for sekken.

Nede i Svartedalen møte vi (hva jeg går ut fra var) Turgjengen. De var en hel gjeng og må ha startet rett etter oss.  Det satt også en del folk  og noen ungdommer rett under fossen. Vi snakket litt med de. Og det kom en del folk i mot oss på vei  nedover bakken. Vi gikk i et rolig tempo nedover. Det var så pass tørt at det var mulig å gå på steinene uten i være redd for å skli, så det gikk greit i ura.

Men bare rett etter en liten jogg opp til Lyseveien så kom regnet. Vi tok på jakken, og det ble litt surt nedover bakken. Hadde vi startet 10 minutter før, så hadde vi unngått regnet..

Regnet fortsatte utover dagen, og det ble skikkelig haustalig med lavere temperatur og vind/regn.